Marcus Malone - Stand Or Fall

Marcus Malone – Stand Or Fall
Format: CD. Label: Redline Music. Release: 21 april 2014

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/)

Op het alweer zesde album van de Amerikaan Marcus Malone, die tegenwoordig in Engeland resideert, staan 10 eigen nummers en 2 extra versies van nummers op deze CD te weten: Living The Blues en It’s Gonna Take Time.

De CD Stand or Fall begint sterk met Living The Blues. Een uitstekend bluesrock nummer met scherp gitaarwerk en dito mondharmonicawerk van Will Wilde. De stem en de manier van zingen van Marcus lijkt verrassend veel op die van Paul Rodgers (The Free, Bad Company): Krachtig en meeslepend. De CD vervolgt met het titelnummer Stand Or Fall met mooie (achtergrond) zang en een subliem gitaarsolo’tje. Ain’t No Tellin is een goed maar doorsnee bluesrocknummer. It’s Gonna Take Time heeft een mooi sfeervol intro met alweer mooie achtergrond zang van Chantelle Duncan-Heath, Dani Wilde en Eno Williams-Uffort. Detroit City Blues is een prima blues(rock) nummer evenals Slow Down.

Met name op het laatste nummer is toch wel aan te merken dat dit soort muziek al vaak gedaan is (en ook beter). Op Jealous Kind lijkt het gitaarspel net iets te veel op Catfish Blues. One Woman Blues klinkt ook erg conventioneel, maar wel lekker evenals Can’t Stop Lovin You. Under Pressure zou zo een nummer van Paul Rodgers kunnen zijn. Als je zou zeggen dat dit een net ondekt nummer van The Free is, zouden velen dat geloven. De bonustracks voegen weinig toe. Het is nog meer van hetzelfde.

Kortom: Te weinig een eigen stijl is een minpunt van deze CD. Verder een onderhoudende plaat van een erg goede zanger en die zijn schaars tegenwoordig aan het bluesrock firmament.

1. Living The Blues, feat. Will Wilde
2. Stand or Fall