krissy matthews pizza man blues

Krissy Matthews
Pizza Man Blues

Label: Ruf Records
Release: 27 augustus 2021

Tekst: André Wittebroek

De Engels-Noorse bandleider Krissy Matthews komt met het nieuwe album Pizza man Blues dat geschreven is naar aanleiding van de Corona lockdown. Net als de andere muzikanten kwam zijn leven totaal op kop te door de veranderingen die gedwongen plaatsvonden en nog steeds plaatsvinden. Geen optredens, geen inkomen, zijn vriendin in een ander land.

Hoe ga je daar mee om? Er moest geld verdiend worden dus heeft hij meerdere baantjes aangenomen: zoals pizzabezorger (titel album!), bloemenbezorger, werken in vaccinatiecentrum, landschapsarchitect.

De teksten van de songs op deze cd gaan over de periode van lockdown en hoe hij dat beleefd en doorgemaakt heeft en het nadenken over de tijd voor de lockdown. Het album is vorig jaar september opgenomen in Buckingham’s Echo Studios en bevat  muziekgenres als blues, rock tot country, folk en indie. ‘Ik wilde geen beperkingen in mijn keuzes dus ben gaan schrijven en dit is het resultaat  geworden”, aldus Krissy Matthews.

Het album bevat tien songs en zit verpakt in een mooie klaphoes.

Het album opent meteen met het zeer stevige Mayday met een heerlijk rockende zware gitaarriff. De pompende bas van Joshua Rigel en de knallende drums van Max Maxell zorgen voor een  rockende basis. Het gitaarwerk is uitstekend en Matthew’s zang is zuiver maar wat aan de vlakke kant in dit nummer. Had hier meer power kunnen hebben, wel goed gezongen. Dan volgt het lekker  sterk ritmische The Man Said No. Funky groove met een mooi gitaartje en aangevuld met de blazerssectie en orgel. Tekst gaat over zijn zoeken naar een baantje in de supermarkt en de man zei: No! De ballade Disaster heeft een passend, ingetogen, puntige gitaarsolo en gaat over het liefdesverdriet toen  hij en zijn partner in lockdown in een verschillend land zaten. Mooi gevoelig gezongen. Anti-Social Media wordt gekenmerkt door mooie breaks van groove naar blues en terug,, swingende blazers maken het af. Over de vorig jaar overleden drummer Hansi Wallbaum met wie Krissy sinds 2015  in de Hamburg Blues Band gespeeld heeft, gaat Hairdry’íng Drummer Man en hier staan de drums op de voorgrond. Mooie koorzang, en gitaar en drums gaan hier een duet aan. Mooi eerbetoon.  Daarna het titelstuk van het album Pizza Man Blues, mooie break en fantastisch gitaarspel met links en rechts geluid om en om. Tekst  gaat over zijn pizza bezorgen naar de kazerne waar soldaten met geweren bij de ingang stonden: ‘I had to let down know my pizzas weren’t explosives!” Ride begint met een tokkelend intro overgaand in zware riffs. Klinkt heerlijk. Het voorlaatste nummer is Carry en geschreven door bassist Joshua Rigal. Emotioneel met gevoel  gezongen en muzikaal stevig. Pompende bas, strakke drums en knallend gitaar in de climax. De frustratie komt ook tot uiting in  de muziek. De tekst gaat over de zieke moeder van een goede vriend , die snel achteruit gaat en men staat er machteloos en gefrustreerd bij. De cd sluit af met een heel ander muzikaal nummer; het countryachtige  rustige Grateful met akoestisch gitaar, steelgitaar , mondharmonica. Er is veel ellende in de wereld maar wees dankbaar voor wat je nog hebt, is de boodschap. Hierna volgt de unplugged versie van Grateful met zang van de Canadese zangeres Layla Zoe en Krissy en met een prachtige klarinetsolo van Felix Peikli. Verrassend maar mooi eind.

Met Pizza Man Blues heeft Krissy Matthews een prima afwisselend album gemaakt met zeer actuele teksten die er toe doen. Instrumentaal zeer goed, in de zang had in sommige rockende songs wat meer power mogen zitten.

01:Mayday
02:The Man Said No
03:Disaster