6PAN1T

JW-Jones  – High Temperature
Format: CD / Label:  Solid Blues Records
Releasedatum:  28 oktober 2016

Tekst: Frank Schatorjé

Er ontwikkelen zich in de bluesscene veel jonge gitaristen en nieuwe gitaarhelden. De 36-jarige, niet meer piepjonge Canadees  JW-Jones hoort daar zeker bij. Al jong had hij interesse in bluesmuziek en begon hij muzikaal gezien op een drumstel, maar na het zien van BB King is hij “gevallen”voor de gitaar. Een goede keuze blijkt wel. In 1999 won hij al een prijs als “beste gitarist” en met ‘High Temperature’ levert hij zijn negende album af. JW-Jones is niet alleen een super gitarist, maar een zeer verdienstelijk zanger. Na vele prijzen en nominaties tussen 1998 en 2016 lijkt het erop dat hij gaat doorbreken in Amerika en Europa. De kwaliteit van zijn nieuwe album ‘High Temperature’ is in ieder geval op “eredivisie niveau”. In zijn landgenoot Colin Linden heeft hij een gerenommeerde muzikant, songwriter en producer aan de hand genomen voor dit album. JW-Jones is een muzikant die op dit album, verschillende songs van anderen covert of tracks speelt die voor hem of eerder  geschreven zijn. Drie tracks komen uit “de koker van ” Colin Linden, namelijk de openingstrack Price You Pay, dat al een eerdere uitvoering had van Colin Linden zelf op het album ‘From The Water’uit 2009. Verder heeft Linden meegeschreven aan How Many Hearts , een prachtig duet van JW met country zangeres Jaida Dreyer en Away To Long .Enkele tracks zijn covers  op het album. De titeltrack is het in 1957 op het Chess label uitgebrachte High Temperature van Little Walter. JW geeft een frisse uitvoering, die tevens recht doet aan het origineel, maar een eigen touch heeft door de opzwepende solo die hij erin weggeeft. Moby Grape wordt gecoverd in Murder in My Heart For the Judge, een prachtig nummer en verdienstelijk gecoverd. Midnight Blues  van Charlie Rich krijgt een swingende uitvoering. Klinkt hij bij Rich meer rock & roll, hier is het swingende blues. Zijn gevoel voor rock & roll, blues en swing laat hij horen in de Lonnie Mack cover Wham. Met de songs die door JW-Jones en Cooper geschreven zijn zoals Who I Am, Same Mistakes en  Lean Me Out” is het een compleet album geworden, dat na iedere luisterbeurt meer waarde krijgt. Een volwassen gitarist met gevoel en een gemakkelijke gitaar-touch. Een quote die ik op internet tegenkwam van de “American Magazine Blues Revue” raakt mijns inziens volledig de typering van JW Jones . En ik citeer: “Jones’ style is a fluid amalgam of T-Bone Walker’s big, bright chords, Johnny ‘Guitar’ Watson’s slashing leads, and Clarence ‘Gatemouth’ Brown’s jazzy sting.”

JW-Jones - High Temperature (official promo video)

01. Price You Pay
02. How Many Hearts