JW-Jones – Live
Format: CD – Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 28 september 2018
Tekst: Peter Marinus
Een langdurige loopbaan in de bluesrock hoort toch beloond te worden met een live album. En in het geval van JW-Jones uit Canada krijgen we dan ook nog eens een zeer sfeervol livealbum gepresenteerd.
JW-Jones staat voor gitarist en zanger John Wynne-Jones uit Ottawa, die al meerdere malen de Maple Blues Awards in de wacht sleepte. Hij debuteerde in 2000 en bracht albums uit op labels als Ruf en Blind Pig.
Zijn nieuwe live album werd opgenomen tijdens twee avonden in het Gatineau, QC Theatre in Québec en JW wordt hier bijgestaan door bassiste Laura Greenberg, drummer Will Laurin en Hammond organist Don Cummings.
Het publiek moet het die avonden reuze naar zijn zin hebben gehad want de nummers op dit album zijn zeer gevarieerd. Het zijn allemaal covers maar dat maakt niks uit want JW weet ze allemaal naar zijn eigen hand te zetten.
Wat te denken van de opener, A Memo (Nothin’ But Love) van Robert Cray? JW brengt zijn publiek gelijk in de stemming met een luchtig groovende soulblues versie met zacht soulvol orgel, een solide ritmesectie en JW’s brandende gitaar. Het feit dat JW’s stem niet zo soulvol klinkt als zijn, op dit album gecoverde, voorbeelden wordt ruimschoots gecompenseerd door zijn veelzijdige gitaarspel. B.B. King’s Need You So Bad krijgt een loom pompende versie met bassiste Laura Greenberg, die hier ritmisch het voortouw neemt waardoor JW alle ruimte krijgt voor zijn schroeiende solo.
I Don’t Believe A Word You Say is bekend van de samenwerking tussen Ben Harper en Charlie Musselwhite en klinkt hier als een snoeiharde, lompe bluesrocker met donderende drums en loeiend gitaarwerk. Howlin’ Wolf’s Moanin’ At Midnight krijgt een stomende pompende versie met een zeer toepasselijk rauw geluid. De band klinkt hier als een doordenderende bluestrein met een gemeen snijdende gitarist. Bob Dylan’s Tonight I’ll Be Staying Here With You krijgt een loom funky blues jasje aangetrokken waardoor een intiem swingend, Band-achtig nummer ontstaat.
De uitvoering van B.B. King’s Early Every Morning is verrassend jazzy met subliem baswerk van Laura en priemend gitaarwerk van JW. Albert King’s You’re Gonna Need Me is ietwat in tempo verlaagd wat het soulgehalte van het nummer alleen maar ten goede komt.
Verrassend is de cover van het 5 Royales nummer Catch That Teardrop, die hier als een uptempo bluesy shuffle klinkt met lichte gospelinvloeden. De slowblues, That’s Alright, van Jimmy Rogers heeft door het rauwe gitaarwerk countryblues elementen.
Na het superswingende Way Down Inside, een soulblues van James Hunter volgt de afsluiter in de vorm van I Might Not Come Home At All, van Deke Dickerson. Een mix van rhythm & blues en surf, die klinkt als een huwelijk tussen Richie Valens en “Iko Iko”. JW verstopt in dit nummer riffs van zeventien bekende songs waarvan ik o.a. nummers van The Ventures, The Surfaris, The Beatles, The Rolling Styones, Led Zeppelin, Heart, The Shadows, Roy Orbison en Chuck Berry tegenkwam.
Een zeer sfeervol en gevarieerd live album waarin JW-Jones aantoont tot de top van de bluesrock gitaristen te horen.
Tracklist:
01. A Memo (Nothun’ But Love)
02. Need You So Bad
03. I Don’t Believe A Word You Say
04. Moanin’ At Midnight
05. Tonight I’ll Be Staying Here With You
06. Early Every Morning
07. You’re Gonna Need Me
08. Catch That Teardrop
09. That’s Alright
10. Way Down Inside
11. I Might Not Come Home At All/Medley
Website: JW-Jones
We horen graag je mening! Voeg reactie toe