Foto Recensie: Jon Allen - Blue Flame

Jon Allen – Blue Flame
Format: CD – Digital / Label: OK! Good Records
Releasedatum: 18 mei 2018

Een nieuw dames idool is geboren! De Engelse soulzanger Jon Allen uit Winchester heeft namelijk een album uitgebracht waarop nummers staan, die menig vrouwenhart zal laten smelten, of in het ergste geval, breken. Jon werd ontdekt door Mark Knopfler van Dire Straits. En dan weet je al dat je hier met een kwalitatief goede zanger te maken hebt. Jon beschikt over een hoog en licht rauw stemgeluid, dat perfect past in het soulpop materiaal op dit album. Verwacht echter geen rauwe Stax of Atlantic soul op dit album want die zal je niet vinden!

Het album opent met het lekker lui swingende soulnummer Jonah’s Whale. Jon’s stem doet enigszins aan die van John Waite van The Babys denken. Dit nummer heeft een sprankelend Motown geluid. Een geluid dat vroeger ook aan Paul Weller’s Style Council vastgeplakt zat. Keep On Walking is een zogeheten “mellow groover”, hetgeen inhoudt dat je te maken hebt met lome funky grooves met een jazzy geluid. Een soort mix van Marvin Gaye en Billy Paul. In de zwoele soulballad Since You Went Away verwacht je elk moment dat Bill Withers zal gaan zingen. Jon benadert echter prima diens intieme soulgeluid. Dit georkestreerde nummer zal menig vrouwenhart doen smelten.
De opgeruimde, intieme, soulshuffle It’s Just The End Of The World gaat richting het werk van Al Green met warm knorrende blazers en orgelscheuten. Een nummer, dat zo uit de Hi stallen had kunnen komen. If You Change Your Mind is een ballad met een licht countrygeluid. Jon’s intieme, licht rauwe stem redt deze ballad van “Michael Bublé geliktheid”.
Tightrope opent met Herb Alpert-achtige trompetten en is een softsoul nummer in de beste Billy Paul stijl. In Hold You In My Heart begeeft Jon zich toch in de romantische popsoul a la Michael Bublé. Ook dit nummer, met prachtig Procol Harum orgel, zal menig vrouwenhart op hol laten slaan. In de intieme soulballad Better Day raakt Jon’s soulstem je recht in het hart. Stay is een regelrechte kopie van het befaamde Hi geluid, vooral in het intro. Een onweerstaanbaar lichtvoetige soulswinger waarin ook het 60’s geluid van Marvin Gaye voorbijkomt.
Waking Dream is een donkere pianoballad met warme jazzy bas en orkestraties. Het soort softpop waarin je automatisch terug gaat denken aan Colin Blunstone.
En dan komt er in de afsluiter Blue Flame zowaar een licht bluesy geluid tevoorschijn, via de gitaar, in een verder loom georkestreerd Billy Paul-achtig soulnummer.

Jon Allen gaat zeer zeker bij het grote (dames) publiek aanslaan. Aan te bevelen voor fans van de Philadelphia soul, Al Green, Bill Withers maar zeker ook Michael Bublé.