Foto Recensie: Johnny Cash - Forever Words

Johnny Cash – Forever Words
Format: CD – LP – Digital / Label: Legacy Recordings
Releasedatum: 6 april 2018

Tekst: Rik Hogeland

In januari van het vorige jaar kreeg ik het boek ‘Forever Words: The Unknown Poems’ cadeau. Een verzameling vol oude gedichten, nummers en brieven van de man in het zwart zelf. Als Cash-liefhebber genoot ik van iedere bladzijde van deze prachtige verzameling, waarbij sommige gedichten zelfs voorzien waren van kopieën van de originele en handgeschreven stukken.

Johnny Cash: Forever Words’ trakteert muziekliefhebbers, bijna vijftien jaar na zijn dood, op een zestiental prachtige uitvoeringen van Johnny’s werk. Bij ieder gedicht hoor je de diepe baritonstem van Johnny de woorden voordragen alsof hij naast je zit. De gedichten van Johnny verschillen niet veel van zijn uitgebrachte nummers; ze hebben veelal vergelijkbare thema’s zoals liefde, ongelijkheid en (over)leven. Bij het lezen van het boek kwam dan ook de gedachte naar boven dat een gezongen variant van de gedichten erg goed zou kunnen klinken. Dus pakte ik mijn gitaar, waarna ik hem toch snel weer weg legde; ik ben geen (goede) muzikant en zal mijn muzikale escapades moeten beperken tot de badkamer.

Gelukkig was ik niet de enige met deze gedachte en zijn er van een aantal van de teksten nummers gemaakt, opgenomen en samengebracht op ‘Johnny Cash: Forever Words’, een initiatief van John Carter Cash, ‘de zoon van’. Op dit album zijn niet de minste artiesten te horen. Zo opent mede-Highwayman Kris Kristofferson het album met het korte maar zeer diepzinnige Forever. Op het ritme van Johnny’s I Still Miss Someone, gespeeld door Willie Nelson, brengt hij prachtige woorden ten gehore.

You tell me that I must perish
Like the flowers that I cherish
Nothing remaining of my name
Nothing remembered of my fame
But the trees that I planted
Still are young
The songs I sang
Will still be sung

To June This Morning bewijst dat ieder woord dat Johnny schreef wel van goud lijkt te zijn. Het is namelijk een brief van Johnny aan zijn zwangere vrouw June Carter in 1970, maar in het duet van Ruston Kelley en Kacey Musgraves klinkt het alsof het altijd al als liedje bedoeld is.

Johnny Cash groeide op in Dyess, Arkansas op een stuk grond dat door de staat aan arme families werd geschonken om het land uit De Grote Depressie te trekken. Johnny was in zijn jongere jaren wat onzeker door zijn boeren afkomst, zeker wanneer het om vrouwen ging. Dit weet hij prachtig te uiten in het door Alison Krauss vertolkte The Captain’s Daughter, waarin een simpele boerenjongen geen kans lijkt te maken op het velen malen rijkere meisje. Een prachtige dialoog over onbeantwoorde liefde. Het is jammer dat de originele tekst hierbij is aangepast. In het gedicht van Johnny Cash wordt iedere verse namelijk afgesloten met ‘no, ho ho ho’ als referentie aan het zeemansleven van de kapitein in het verhaal.

The poor boy came from the farm land
She was the daughter of a sailor man
The Captain says ‘When he begs your hand
You better tell him no, no, no, no, no

Het hoogtepunt bevindt zich ongeveer halverwege het album. Rosanne Cash, dochter van Johnny en zijn eerste vrouw, vertolkt The Walking Wounded. Het gedicht was geïnspireerd op verhalen over de Vietnamoorlog en post traumatische stress stoornis maar is tijdloos genoeg om een kritisch geluid te vormen over achtergestelde mensen in onze maatschappij, een onderwerp wat in Johnny’s hele oeuvre terug te vinden is.
Ook de in mei overleden Chris Cornell is op het album te beluisteren. Hij brengt twee gedichten van Cash, You Never Knew My Mind en I Never Knew Your Mind, samen die dezelfde situatie beschrijven vanuit een verschillend standpunt tot één nummer getiteld You Never Knew My Mind. Cash nam in 1996 een versie op van Cornell’s Rusty Cage, voor het album ‘Unchained’.
Ondanks de grote namen op het album, zoals Elvis Costello die het intieme I’ll Still Love You alle eer aandoet en John Mellencamp met Them Double Blues, mist er één cruciaal onderdeel op het album: Johnny Cash zelf.

Rosanne Cash - The Walking Wounded (Johnny Cash: Forever Words / Official Video)

01. Forever/I Still Miss Someone – Kris Kristofferson & Willie Nelson
02. To June This Morning – Ruston Kelly & Kacey Musgraves