Foto Recensie: John Hiatt – The Eclipse Sessions

John Hiatt – The Eclipse Sessions
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: New West Records
Releasedatum: 12 oktober 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

‘The Eclipse Sessions’ is weer een plaat van John Hiatt zoals we die graag van hem horen. Het is van het kaliber ‘Walk On’ uit 1995. Hoewel ‘Mystic Pinball’ uit 2012 ook heel dichtbij datzelfde niveau komt.
De liedjes op zijn nieuwste release zijn rauwer en puurder dan ooit, evenals Hiatt’s zang. Zijn vocalen zijn prachtig doorleefd en je hoort hier en daar duidelijk dat hij ouder is geworden. Hij klinkt iets breekbaarder dan voorheen. Toch is hij nog steeds bijzonder goed bij stem. Hij heeft niet aan kracht of soul verloren. Dit hoor je niet alleen terug op het album, maar dit merk je ook tijdens zijn live optredens waar hij zonder blikken of blozen alle noten haalt en raakt. Bovendien spat het enthousiasme er nog steeds vanaf. Bijzonder aan deze cd is ook het uitzonderlijk goede en fijne gitaarwerk van Hiatt. Hij wordt alleen maar beter naarmate hij ouder wordt. Dit geldt tevens voor zijn zang en songwriter capaciteiten. Zijn nog altijd solide en gepassioneerde band kleurt de liedjes verder in waardoor er een prachtig rijk landschap aan klanken ontstaat.

‘The Eclipse Sessions’ is een warme plaat vol bluesy rootsrock songs met af en toe een uitstapje naar country en folk. Er is veel ruimte voor ingetogen liedjes, maar zeker ook voor uptempo meezingers als Poor Imitation Of God, Over The Hill, Outrunning My Soul en One Stiff Breeze. Zowel in de melancholische nummers als in de uptempo songs schuilt iets kwetsbaars en emotioneels. Dit in combinatie met John’s soulvolle stem maakt dat alle liedjes onherroepelijk binnen komen.
Ondanks Hiatt’s rustige leventje klinkt het alsof hij nog steeds heel wat meemaakt en door diepe dalen gaat. Hij is en blijft een meester in het vertellen van verhalen, of het nu gaat om grootschalige thema’s of juist simpele kleine gebeurtenissen in zijn omgeving of uit zijn eigen leven. Het ontbreekt hem in ieder geval geenszins aan inspiratie om nieuw werk te schrijven.
De (muziek)wereld kan niet zonder John Hiatt en de inmiddels 66-jarige Hiatt zelf kan gelukkig nog steeds niet zonder muziek.
Hopelijk volgen er nog vele juweeltjes zoals ‘The Eclipse Sessions’. Het is een plaat die je in je kast wil en moet hebben en die zeker op je jaarlijstje van 2018 zal staan en die je zelfs tussen je favoriete platen van de singer-songwriter schaart. Het behoort echt tot zijn betere werk.

John Hiatt - "Over The Hill" [Official Video]

01. Cry To Me
02. All The Way To The River