Foto Recensie: Greg Sover - Jubilee

Greg Sover – Jubilee
Format: CD – Digital / Label: Greg Sover & Grounded Soul Records
Releasedatum: 08 januari 2018

Tekst: Martin van der Velde

Nog niet zolang geleden presenteerde Greg Sover zijn debuut album ‘Songs Of A Renegade’ aan het publiek en nu, anderhalf jaar later ligt daar al weer een nieuwe uitgave van deze gepassioneerde en getalenteerde zanger gitarist. Voor wie het heeft gemist toch nog even een korte introductie van de man.
Greg Sover begint op vijfjarige leeftijd met gitaar spelen, uiteraard stelt het dan nog niet zoveel voor, maar rond zijn dertiende pakt hij het instrument serieus op en ontwikkelt zijn techniek in rasse schreden. Zijn vader, die vooral Kompa, traditionele Haïtiaanse muziek speelt leert hem als eerste liedje de song La Maladie d’Amour spelen. In het gezin, dat dan in Brooklyn, New York woont is altijd ruime aandacht voor muziek. Een concert van Bob Marley leert Greg Sover de kracht van het muziek maken onderkennen.
Hoe muziek kan verbinden, hoop en vertrouwen kan schenken, een gegeven dat Greg Sover enorm aanspreekt en dat hij zelf wil uitdragen. Dat is ook het moment dat Greg besluit aan sessies in voornamelijk Philadelphia, PA deel te gaan nemen, om zo in contact te komen met andere muzikanten en de nodige podium ervaring op te doen. Dit is een zeer leerzame periode voor Sover, deze ervaringen zorgen ervoor dat er meer structuur in zijn spel komt en daarnaast ontwikkeld hij zijn songwriters talent.
Blues en rock gaan steeds meer onderdeel uitmaken van zijn repertoire. Naast de eerder genoemde Bob Marley, gaan gitaristen als Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan een flinke stempel op zijn spel drukken. Maar ook rapper Jay Z en zelfs Dwight Yokum bepalen zijn manier van spelen.
In 2015 wint hij de door Philadelphia’s Hard Rock Café georganiseerde Hard Rock Rising competitie en dat zegt meteen ook iets over de stijl die we terug horen op Greg Sover’s debuut release ‘Songs Of A Renagade’. Nog steeds bestaat de bezetting uit bassist Garry Lee, toetsenist Wally Smith, drummer Tom Walling en tweede gitarist Allen James, de ideale muzikanten waarmee Greg Sover ook voor het opnemen van zijn vorige uitgave de studio was ingedoken.

‘Jubilee’ opent met Emotional, een nummer dat in de lijn van ‘Songs Of A Renagade’ past, een mengeling van moderne melodieuze rock en bluesrock, dat met de nodige effecten op de gitaar wordt gebracht. Nee dan klinkt de titelsong Jubilee een stuk authentieker, wat mede te danken is aan het fraaie harpwerk van Mikey Junior, een zeer ervaren muzikant uit Philadelphia die zelf ook al heel wat albums op zijn naam heeft staan en ook hier een aangename aanvulling blijkt te zijn. Hand on My Heart kent twee uitvoeringen op deze schijf, de eerste, met akoestische gitaar ondersteuning en in de tweede, short edit versie ligt de nadruk meer op het elektrische werk. Met deze ballad lijkt de band een greep te willen doen naar de finale van de International Blues Challenge in Memphis, waaraan ze in januari 2018 meedoen als afvaardiging van de Steel City Blues Society uit Phoenixville, PA. Slechts één cover op deze cd, Don D. Robey’s slowblues As The Years Go Passing By die in tegenstelling tot de andere slowblues op dit album met een zeer open en aangenaam geluid wordt gespeeld. Temptation, de andere slowblues en in dit geval een live opname wordt daarentegen met de nodige vervorming op gitaar gebracht en laat horen dat Sover over rappe vingers beschikt in zijn solo’s. Maar we horen ook Caribische klanken voorbij komen, met I Give My Love geeft Sover aan uit een breed arsenaal aan stijlen te putten. Na ruim dertig minuten is de speelduur van dit album voorbij.
Gezien de release datum is dit als een luxe visitekaartje bedoeld voor de International Blues Challenge en daar is hij meer dan ook in geslaagd.

01. Emotional
02. Jubilee