Foto Recensie: Eric Johanson - Burn It Down

Eric Johanson – Burn It Down
Format: CD – Digital / Label: Whiskey Bayou Records
Releasedatum: 13 oktober 2017

Tekst: Johan Vlasblom

‘Burn It Down’ is de debuut cd van zanger/gitarist Eric Johanson uit New Orleans en ondanks  zijn jeugdige uiterlijk is Johanson geen groentje meer. Hij trad als highschool leerling al op in de nachtclubs van Louisiana, speelde later in de band van Cyril Neville en deelde het podium met mensen als Terrence Simien, Mike Zitto en Anders Osborne. En nu is er dan ‘Burn It Down’ waarop Johanson wordt vergezeld door producer Tab Benoit op drums en Corey Duplechin op bas.
De muziek past goed in categorie funky en soulvolle blues(rock) waar de geluidsdampen uit de bayous en swamps regelmatig opduiken. ‘Burn It Down’ gaat veelbelovend en aangenaam groovend van start met het titelnummer waarin Johanson zich eveneens een begenadigd slide gitarist toont.
Een ware son of the south dus en daarmee passend in een traditie van mensen als Duane Allman en Mac Gayden. Wat daarna volgt is onder meer funky gitaarwerk in She’s In Control en rechttoe en rechtaan werk in 4 In The Morning. Origineler en daarmee meer Interessant zijn het fraaie en sfeervolle Graveyard Queen, de soulvolle ode aan thuisstad New Orleans in Live Oak en de mooie steady roll in The Fugitive.
Ik moest af en toe aan Tony Joe White denken maar ook aan bands als Gov’t Mule en Free; qua stem heeft Johanson in zijn beste momenten wel wat weg van Paul Rodgers. Zijn gitaarspel is over het algemeen stijl- en smaakvol met veel slidewerk en aangenaam ‘drassig’. Johanson is gelukkig geen snarenracer die indruk probeert te maken. Aan het eind van de plaat is de verassing er wel een beetje af.
Het blijft vakwerk maar wordt een tikkie voorspelbaar. Gezien zijn afkomst suggereer ik voor de opvolger dan ook wat flinke scheuten gumbo en second line en een grotere band met piano, orgel en blazers zou ook niet verkeerd zijn.
Maar eerst maar eens ervaren hoe dit allemaal live klinkt. Hopelijk in 2018 op een intiem podium in Nederland.

Eric Johanson - Till We Bleed

01. Burn It Down