Doghouse-Sam_knock-knock

Doghouse Sam & his Magnatones – Knock, Knock
Label: Music Avenue/Blues Boulevard, release datum 24 oktober

Door: Jan Hogenberg

Het Belgische label Music Avenue heeft een sublabel met een leuke variatie, Blues Boulevard. Waar vader Avenue zich op allerlei muziekgenres richt en enkele grote namen in de presentatiemap heeft zitten zoals Delta Moon, John Mayall, Wishbone Ash en Tony Joe White, maar ook jazz en hip-hop artiesten, moet zoonlief Boulevard het doen met de bluesmuzikanten van vooral Belgische komaf. Zo ook Doghouse Sam & his Magnatones en Howlin’ Bill.

Doghouse Sam & his Magnatones is een band om in de gaten te houden. Dit jaar winnaar op het Belgian Blues Challenge festival en worden dus uitgezonden om mee te strijden op het Europe Blues Challenge volgend jaar. Met andere woorden ze kunnen er wat van. Deze mannen hebben heel wat ervaring de afgelopen jaren opgedaan in verschillende bands zoals The Seatsniffers, Rhythm Bombs en TEE. Hun debuut “Buddha Blue” hebben ze in 2012 uitgebracht bij dit zelfde label.

Op hun 2e album Knock Knock openen Doghouse Sam en zijn Magnatones sterk met Somethings Wrong. Helemaal niks mis mee. Het knalt gelijk goed de kamer in en ik loop al naar de versterker om deze even een lekkere swing te geven. Een goede zangstem van Doghouse Sam, Wouter Gielis, met een scheurende bluesharp en pittige slidegitaar maken deze opening gelijk een zware tegenstander voor de rest van het album. Met zijn Magnatones gevormd door Jack Fire Roonie op bas en Frankie Gomez op drums vormt deze band een sterk geheel. Live zal dit trio niemand in de zaal vervelen, en staat iedereen mee te deinen of te dansen.

Doghouse Sam & his Magnatones - New CD "Knock Knock" 2014

Het album kent verschillende stijlen van de blues maar vooral rockabilly blues, hier en daar wat jump blues en helaas een paar slowblues nummers. Wat het ook mag zijn; je voet gaat lekker op en neer en de heupen zullen niet stijf worden. Een album dat door de variatie in stijlen niet verveelt, al zakt het hier en daar de spanning wat weg met wat mindere nummers waar Doghouse Sams gitaar er geen zin aan heeft. Gelukkig is dit niet overal het geval en in nummers als All I Need Outta You, Times Takes Care en Fire Ain’t Good Enough geeft hij zijn werktuig weer flink op zijn donder. De snaren zullen bij elk van bovengenoemde nummers vervangen of gestemd moeten worden.

Enige kritisch noot is dat ik de teksten nauwelijks kan volgen en ook niet weet waar het over gaat, bij de rustige nummers vind ik dit zelfs storend. Maar op de knalnummers totaal geen probleem. Het gitaarwerk, het ritme en de bluesharp slepen me er doorheen en dragen dit album. Dus Sam, graag wat meer tekstuele inhoud en de volgende keer dat orgeltje thuis laten en blijf vooral up-tempo nummers maken met veel Rhythm-n-Roots Blues. Afwisselend, zo nu en dan lekker rauw, en inderdaad zoals het boekje zegt, het vlees moeilijk van het bot te krijgen.

Tracklist
Somethings Wrong
Kings And Queens