Foto Recensie: Detonics - Raise Your Bet

Detonics – Raise Your Bet
Format: CD – Vinyl / Label: Naked Records
Releasedatum: 12 oktober 2018
Bestel CD

Als je als band een jaar na oprichting al als winnaar van The Dutch Blues Challenge wordt uitgeroepen en nu al aan je tweede album bezig bent, doe je toch iets goed! Dat is namelijk het geval bij de Brabantse Detonics. En dat is allemaal niet voor niets want op dit tweede album, na het live debuut ‘Live Evidence‘, toont de band aan, dat we hier te maken hebben met een geoliede swingende bluesband. De mannen mengen met het grootste gemak West Coast blues met rumba, soul, boogie woogie en zelfs country.
De band bestaat uit Kars van Nus (zang, harmonica), Jeremy Aussems (gitaar), Raimond de Nijs (piano, Hammond), Mathijs Roks (drums) en René Leijtens (upright bas).

Ze gaan gelijk stomend van start met Swing King. Een songtitel, die ze alle eer aan doen want de band klinkt hier als een soort opgevoerde versie van The Paladins. Dit is echt zo’n nummer dat elke concertzaal gegarandeerd plat gaat krijgen met priemend gitaarwerk en een gierend soulorgel. Kars zingt hier “The swing is in my DNA” en dat is te horen ook!
Out Of Sight is een lekker luie rauwe shuffle met Raimond de Nijs op zowel rockende piano als soulvol orgel. Jeremy Aussems blijft maar rauwe gitaarlicks rondstrooien. Dit nummer heeft ook zo’n swing waarbij het onmogelijk is om stil te blijven staan. In Butter Side Up gaat de band er weer volop swingend tegenaan. Een uptempo old style rhythm & blues swinger met hoofdrollen voor de rockende piano en de bijtende gitaar.
De rumba is aan de beurt in She Is In Command. Een broeierig nummer met lui branderig gitaarwerk. De pompende boogie woogie piano van Raimond zet Can’t Get Enough in werking. Een nummer, dat zich ontwikkelt tot een rauwe Fabulous Thunderbirds-achtige rocker met een huilende harmonica van Kars van Nus en een smerig gierende gitaarsolo. In Bullet Through My Heart kunnen we even op adem komen. Een ingetogen en breekbaar nummer waarin Kars aantoont dat hij ook voor een slowblues een prima stem heeft.
Sommige mensen hadden de mazzel dat hun vader een prima muzieksmaak had. Ik dus niet want mijn vader probeerde mij maar te overtuigen van de muzikale kwaliteiten van Mieke Telkamp en de Marinierskapel!!! De mannen van the Detonics hebben het, gezien My Dad Taught Me To Rock, beter getroffen. Het resultaat is een lekker hoekig stotend rhythm & bluesnummer.
Ineens gaan we op de “Rawhide” toer met Route 101. Een stuwend nummer waarin invloeden als Rawhide, Link Wray en Ghost Riders In The Sky swingend hand in hand gaan. De super swingende swingblues The Rat zit vol met jazzy gitaarlicks, een geoliede boogie woogie piano en scheurende harmonica. Mr. Barber is een, aan “Got My Mojo Working” herinnerende ode aan de kapper en swingt dan ook als tien potjes Brylcreem!
Tot slot volgt de soulvolle slowblues I Still Remember. Een nummer met dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld “Sea Of Love” van Phil Phillips, beter bekend in de uitvoering van Robert Plant en zijn Honeydrippers.

De Detonics bewijzen met hun tweede album, dat zij in zeer korte tijd doorgestoten zijn naar de Nederblues top.

Promo upcoming new album 'Raise your bet'

01. Swing King