Foto Recensie: Christone Kingfish Ingram - LIVE IN LONDON

Digitaal verschenen op 15 september 2023
LP en CD verschijnen op 13 oktober 2023

Tekst: Arthur ter Avest

Zonder vooraankondiging werd de digitale versie van de nieuwe plaat van Christone Kingfish Ingram half september gelanceerd door Alligator Records, een live-plaat, na 2 studioalbums (Kingfish uit 2019 en 662 uit 2021). Deze 24 jarige bluesgitarist uit Clarksdale Mississippi USA heeft al een hoop awards in de wacht gesleept, staat op alle grote podia, niet alleen op ons eigen Holland International Blues Festival in Grolloo, maar ook op de Big Blues Bender in Las Vegas, Eric Claptons Crossroads Festival in Los Angeles en de Keeping The Blues Alive At Sea Med lll bluescruise door Joe Bonamassa georganiseerd. Een bezig bijtje dus! De plaat is opgenomen in ‚the Garage‘ in London op 6 juni j.l. Naast Christone Kingfish Ingram op zang en gitaar, bestaat de band uit Paul Rodgers op basgitaar, Christopher Black op drums en Deshawn `D-Vibes` op piano en Hammondorgel. Met name `D-Vibes` is naast Christone nadrukkelijk aanwezig op deze plaat, samen geven ze hem een hoop kleur – en niet alleen `blue-s`.

De plaat beslaat 15 nummers en wordt gecompleteerd door een bonustrack in 2 delen ‚Long Distance Woman‘. Deel 1 wordt door de toetsenist `D-Vibes` gespeeld (bijna 5 minuten), deel 2 is een stevige jamversie waarin de hele band van leer trekt (bijna 7 minuten). Soms heeft de plaat een jazzy inslag, regelmatig wordt het een spetterend funky concert en bijna altijd klinkt de blues erin door. De klasse van deze plaat is de variatie, niet alleen in stijl, ook in tempo. Christone bespeelt zijn gitaar het ene moment met veel gevoel, het andere moment spat het vuur hem uit de vingers. Zijn zangkunst is aangenaam, zijn stem heeft een mooi timbre, na bijna 2 uur deze plaat geluisterd te hebben, denk ik wel dat hij wat aan zijn dynamiek mag schaven.

Christone "Kingfish" Ingram - Midnight Heat (Live)

De toon wordt gezet in het eerste nummer ‚She Calls Me Kingfish‘, rustig pianobegin, wordt langzaam opgebouwd, mooi gitaarwerk wat doet denken aan BB King. Daarna gaat het door met het frisse ‚Fresh Out‘ en in het derde stuk bezingt Christone zijn zorgen over het vuurwapengeweld en de polarisatie in de USA: ‚Where does the hate come from, how can we stop it‘, in ‚Another Life Goes By‘. Het daaropvolgende ‚Empty Promises‘ is waarschijnlijk één van de mooiste stukken op deze plaat, prachtig muzikaal gitaarwerk! Voordat het akoestische intermezzo begint, worden ‚Hard Times‘ gespeeld, een lekker groovy funkblues nummer en het instrumentale ‚Mississippi Night‘ waarin op meesterlijke wijze de blues wordt gevierd.

Het akoestische blok beslaat 4 nummers, ‚Been Here Before‘ is een spiritual-achtig stuk, ‚Something In The Dirt‘ gaat over dat er een vleugje magie door de lucht zweeft in Clarksdale Mississippi, waar ook de legende Robert Johnson zijn kunsten vertoonde… In ‚You’ve Already Gone‘ komt de band erbij en spelen ze samen een soulvolle ballade. In ‚Listen‘ wordt het publiek actief betrokken en krijgt de muziek een optimistische toon. De titel doet vermoeden dat dit optimisme qua toonzetting verder gaat in ‚Rock & Roll‘, niets is minder waar, het is een jazzy ballade met veel piano. Hierna wordt echter het pedaal aardig ingedrukt en wordt het concert vlammend afgesloten met 2 swingende funky nummers: ‚Not Gonna Lie‘ en de single ‚Midnight Heat‘. In ‚Outside Of This Town‘ wordt de toonzetting steviger en zingt Christone dat hij bekender wordt en langzamerhand Clarksdale moet verlaten om de wijde wereld in te trekken. Het nummer ‚662‘ rockt er tenslotte lekker op los.

Zo jong nog en zo’n gevarieerde en mooie plaat gemaakt, dat smaakt naar meer. Vooralsnog is dit een stevig visitekaartje met moderne blues- en bluesgerelateerde muziek waarmee Christone Kingfish Ingram samen met zijn band veel fans een plezier doet.

Empty Promises (Live)

1. She Calls Me Kingfish
2. Fresh Out