Foto Concertverslag Tommy Schneller Band, Tico Tico-Aalten, 21-01-2023

Foto’s :André Wittebroek

In Barlo Aalten is in 2021 het bedrijf Winsect opgericht en dat produceert door middel van een nieuw productiesysteem insectenproteïne. Eigenaar en bluesliefhebber Henk Haarink van Tico Tico, dat op dezelfde locatie staat, houdt regelmatig excursies waaraan soms een live-optreden van een band wordt gekoppeld.

Deze keer was het de beurt aan de Duitse Tommy Schneller Band.

Tommy Schneller is een bekende Duitse saxofonist/zanger en is al diverse malen uitgeroepen tot beste Duitse saxofonist door de Duitse Blues Awards en diverse albums zijn bekroond door de Deutschen Schallplatten Kritik als beste bluesalbum .
Bluesmagazine heeft in het verleden vier albums besproken nl. Cream of the crop, Backbeat, Live in the city of piece en Smiling for a reason. Voor meer informatie over Tommy Schneller zie ook ons interview in Bluesmagazine (19-10-2016). Zeker geen onbekende dus.

Vanavond speelt de band in Tico Tico in Barlo Aalten. Tommy doet de aankondiging eerst in het Engels maar aangezien we dicht bij Duitsland zijn en iedereen perfect Duits verstaat kan het verder in het Duits wat de sfeer ten goede komt en het wat intiemer maakt. Hij vertelt tussen de songs waar ze over gaan en dat doorspekt met humorvolle anekdotes en heeft een vriendelijke podiumpresentatie en goed contact met het publiek. Mooi om te zien.

De band bestaat uit zeven leden met de blazerssectie bestaande uit Tommy Schneller op saxofoon en leadzang, Dieter Kuhlmann trombone en Gary Winters trompet. Verder uit bassist Oliver Geselbracht, drummer Oliver Spanuth, toetsenist Kirill Vorwald en gitarist Thorsten Käsekamp.

De band start direct volswingend met het zeer ritmische Trust in yourself. Meteen valt de fantastische blazerssectie op. De bas van klinkt warm, vol, diep en de drums retestrak. Heerlijke riffs op de gitaar en pompende toetsen. Wat een pakkende sound. Tommy beschikt over een aangename stem en de backing vocals komen vanavond van iedereen, behalve bassist en drummer. Cleaning Lady Blues heeft een fijne laidback groove, heerlijk rustig met piano- en gitaarsolo. Met een funky intro door gitaar en toetsen begint What did I do en heeft een heerlijke groove en swing. Een schitterende slowblues is Blues for the ladies met een waanzinnige saxsolo waarbij Tommy al spelend door de zaal schuifelt en bij verschillende ‘ladies’ stilstaat en voor hen speelt. Goed gezongen ook. Backbeat heeft een mooi ritme en fijne breaks. Voor de pauze volgt het rock and roll getinte Cream of the crop.

Na de pauze komt het Duitstalig groovende Laut hör ich dich denken met een prachtige schuiftrombone-solo en funky blazers en het publiek dat het refrein in perfect Duits meezingt. Geeft een gezellig sfeertje! Weer die perfect lopende diepe bas en strakke drums; zij leggen het hele concert een perfecte basis voor de rest. Mooi subtiel gitaargeluid in het begin van de slowblues Too through with you en emotioneel gezongen door Tommy. Een werkelijk magistrale trompetsolo van Gary Winters met een hemels, helder, bijna psychedelisch geluid en eindigend met een schitterende gitaar solo van Thorsten Käsekamp, puur kippenvel. Als een trein die doordendert heeft Smile for a reason zijn drive, is funky dansbaar en er wordt geswingd voor het podium. Veel soul en funk kenmerken in Typsy en dat gaat over Tommy’s tijd in Brunswick Georgia met veel illegaal gestookte drank, bekend als Moonshine, vandaar Typsy! Kirill Vorwald tovert sfeervolle klanken uit de toetsen en de klankkleur doet mij sterk denken aan de band Solution en ritmisch aan Supertramp, waarna hij een samenspel met de blazers aangaat. Top gespeeld. Muzikaal zit het allemaal zo perfect in elkaar. Higher and higher is een lekkere partysong, vrolijk met strakke ritmes. Het laatste nummer van het optreden wordt Don’t let the green grass fool you met fijne tempowisselingen. Om de beurt spelen saxofoon, schuiftrombone en trompet en dan is afgelopen.
Natuurlijk komt er een toegift, geen’ We want more ‘ vanavond maar het Duitse ‘Zugabe’ wordt uit volle borst gejoeld en de band komt terug voor een lange instrumentale toegift met The sun is shining again, Pass the peas, Everywhere is out of town en The Chicken. Alle bandleden krijgen de ruimte voor een solo en de groove is fantastisch. Het swingt aan alle kanten en het spreekwoordelijke dak gaat eraf!

Zoals uit bovenstaande blijkt was het een fantastisch concert. Geweldig swingend, funky met soul en de basis in de blues. Puur vakmanschap op het podium , prachtige arrangementen en men voelt elkaar perfect aan , de timing is fantastisch en men geeft elkaar de ruimte.
Alles klopte. Punt!

(Na afloop werd al gevraagd waar de band te boeken is, de eerste heeft al overleg gehad met Schneller, dus boekers…).

Bluesmagazine bedankt Henk Haaring voor de zeer prettige ontvangst en accreditatie.