Foto Studebaker John band

Tekst Jos Verhagen
Foto’s: KeepingTheBluesAlive.nl en Alain Broeckx
(Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Martin en Theo Brouwers organiseren in samenwerking met Zaal Thijsen in Vlierden al tien jaar een concert reeks KeepingTheBluesAlive.nl. Na 10 jaar hebben zij besloten er mee te stoppen en dat is jammer want eerder stopte de Bluesmoose concertreeks uit Groesbeek al. Gelukkig is in Culemborg, bij de Gelderlandfabriek een nieuw initiatief gestart.

KeepingTheBluesAlive.nl heeft nog veel moois in petto dit laatste seizoen, zo staan er optredens geprogrammeerd van:
22 januari 2023; Chicago Four & Richard v Bergen,
26 februari2023; Little Hat & Blues Guitar Summit
26 maart 2023; Bluesanovas & Vega-Strauss op 26 maart 2023.
18 decemeber jongstleden traden The Cinelli Brothers en Studebaker John op, een verslag.

Foto The Cinelli brothers

The Cinelli Brothers.
Deze band maakt steeds meer furore al is het maar door hun enthousiaste aanpak en presentatie. Deze Winnaar van de British blues challenge was via Duitse bluesvrienden doorgesijpeld, the Cinelli Brother een must see band is was hun advies. The Cinelli brothers Marco en Allessandro, zijn drie jaar op rij genomineerd voor een British blues awards best band en dit jaar winnaar van the British blues challenge.

Opgetogen ze live te kunnen aanschouwen naar Vlierden gereden. De WK finale gelaten voor wat die was en de dreigende weerberichten van ijzel genegeerd bleek zaal Thijsen een perfecte lokatie voor dit optreden, de ontvangst hartelijk en ook fijn een lekker ruim podium. The Cinelli brothers maakte daar volop gebruikt van. Hun optreden rustig opbouwend om het publiek te laten ervaren waar toe zij instaat zijn stegen zij mede geholpen door het enthousiasme vanuit het publiek naar grote hoogte. De spontane wisseling van bassist Stephen Giry tot gitarist ontstak het vuur. Het kwam tot een hoogtepunt bij het tot een ongenadige jamsessie omgetoverde uitvoering van Paul Butterfields Love Disease. Een mengeling van jazz, flower power, blues waarin alle vier brothers uitblonken in hun muzikaliteit; fascinerend drumwerk, onnavolgbare basloopjes, de mondharmonica en gitaar in de solo’s elkaar opstuwend naar grote hoogte, het was werelds. Na twee uur te hebben kunnen genoten van the Cinelli Brother was iedereen in de zaal overtuigd deze jongens verdienen de grote podia en festivals in Nederland.

Foto Marco Cinelli
Marco Cinelli

Studebaker John
Deze oude rot in het bluesvak maakt eerder in 2019 (Moulin Blues) veel indruk op mij. Toch wetend wat ik zojuist gezien had bij The Cinelli brothers, dit gaat een zwaar avondje worden voor Studebaker John. Echter wat wij niet wisten maar Studebaker John wel, hij had de Belgische gitaar beul “Shakedown” Tim Ielegems meegenomen. Wat een fenomeen deze man, rondspringend en gekke bekken trekkend strooide hij kwistig met zijn gitaarlikjes, zijn puntige en dan weer scheurende gitaarsolo’s in het rond. Gedragen door de karakteristieke bezwerende blues die het werk van Studebaker John kenmerkt. Studebaker John zelf die haast achteloos spelende blues ritmes neerleggend voorzag de nummers van verschroeiende silde gitaar. Met zijn dubbele microfoon zong en blies John met zijn stem en mondharmonica zijn blues de zaal in. Liedje na liedje de zaal voor zich winnend. Zo was na afloop van deze twee optredens het publiek de grote winnaar bij dit blues feest. KeepingTheBluesAlive.nl bedankt voor een heerlijke middag.

Foto Studebaker John

Meer info zie Websites:

Allessandro Cinelli