Tedeschi Trucks Band

An Evening With Tedeschi Trucks Band
RTM Stage Ahoy, Rotterdam 30 oktober 2022

Op zondag 30 oktober speelde de Tedeschi Trucks Band in de RTM Stage, het nieuwe theater podium binnen Ahoy. De RTM Stage opende in 2020 haar deuren en vormt het nieuwste podium binnen het Rotterdamse evenementencomplex. De uitermate geliefde twaalfkoppige Amerikaanse blues-, soul- en rock formatie betreedt voor het eerst sinds drie jaar weer een Nederlands podium en weet al meer dan een decennium lang de harten van menig muziekliefhebber te veroveren. Ze hebben net 50 Amerikaanse shows achter de rug en het concert van vanavond maakt onderdeel uit van de op 17 oktober j.l. gestarte grote Europese tour.

Tekst: Nineke Loedeman / Foto’s: Marco van Rooijen. Alle foto’s van de avond staan in het album Tedeschi Trucks Band 2022. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Tedeschi Trucks Band

De band, ooit begonnen als de Derek Trucks & Susan Tedeschi’s Soul Stew Revival, groeide in 2010 uit tot de Tedeschi Trucks Band. Met de heldere, licht rauwe stem van frontvrouw Susan Tedeschi en de gepassioneerde gitaarsolo’s van echtgenoot Derek Trucks zoekt de band geregeld de grenzen van diverse muzikale stijlen op, met name de blues. Zo bracht de band in 2021 nog het album ‘Layla Revisited – Live At Lockn’ uit, een top-to-bottom uitvoering van het klassieke Derek and the Dominos album ‘Layla and Other Assorted Love Songs’!

In 2022 voegde Tedeschi Trucks Band een vijfde album toe aan hun inmiddels grote verzameling muzikale schatten n.l. ‘I Am The Moon’, een verzameling van 24 originele (en ik durf wel te zeggen schitterende) nummers en welke in vier aparte albums is uitgebracht!

Tedeschi Trucks Band

Het is volle bak vanavond, het concert is praktisch uitverkocht en alle stoelen in de zaal en balkon zijn gevuld met fans uit het gehele land. We zien veel bekende smoelen in het publiek, van lieve blues vrienden tot leuke muzikanten en ik zie zelfs een aantal leden van de band Harlem Lake, dat een goede plek vooraan heeft bemachtigd! Allemaal muziekliefhebbers in hart en nieren.

Net na achten loopt de band het podium op en trapt de avond af met het swingende Playing With My Emotions van ‘I Am The Moon II’ en wordt direct opgevolgd door, het door Gabe Dixon gezongen, Ain’t That Something van datzelfde album. Natuurlijk mag ook titeltrack I Am The Moon vanavond niet ontbreken!

Tedeschi Trucks Band

Wat dat laatste album vooral ook zo bijzonder maakt is dat de band een meeslepende visuele aanvulling op elke audio-release presenteerde. Die vier bijbehorende films werden drie dagen voorafgaand aan elke audio-release gestreamd, via de band’s YouTube-kanaal.

Door deze release kregen de trouwe fans een vroege kans om elk album in zijn geheel te verwerken, zeg maar als een gemeenschappelijke luister- en kijkervaring! Het komt dan ook niet als een verrassing dat dit prestigieuze album onlangs werd genomineerd voor een Grammy Award!

Aan de basgitaar plukkend zien we Brandon Boone, al weer enkele jaren “in dienst”. Verder zien we achterin het imposante dubbele drumstel, met de twee eveneens imposante drummers Tyler Greenwell en Isaac Eady, op rechts achter staan de (backing)vocalisten Mark Rivers, Mike Mattison en Alecia Chakour, dan op links de drie man sterke blazerssectie, met Elizabeth Lea op trombone, Ephraim Owens op trompet en Kebbi Williams op sax. Susan en Derek nemen zoals altijd hun plaats middenvoor in. Een steeds groter wordende rol is weggelegd voor toetsenist Gabe Dixon, sinds 2019 toetsenist en mede liedjesschrijver bij de band, hij is echt The Bomb!

Tedeschi Trucks Band

Deze singer/songwriter uit Tennessee bracht zelf al meerdere albums uit en ook schreef hij filmmuziek. Hij speelde met o.a. Paul McCartney en Supertramp. Hij neemt niet alleen de backing vocals voor zijn rekening, maar pakt steeds vaker de voorgrond door complete nummers te zingen. Het spel van deze toetsentovenaar is soms helder tintelend, dan weer swingend en funky en bij vlagen ontroerend. Hij zingt onder andere het swingende Gravity (‘I Am The Moon: III. The Fall’) en Ain’t That Something.

Natuurlijk eist ook Mike Mattison zijn aandeel in leadzang op door onder meer zijn prachtig gezongen Emmaline, van ‘I Am The Moon: III. The Fall’. Alles klopt in deze song, het rustige tempo, Mike’s iets hese stem en ook Gabe’s pianoklanken die een mooie vibe geven aan dit wonderschone liedje.

Tedeschi Trucks Band

Deze band speelt iedere avond bijna twee en een half uur onafgebroken en presenteert telkens een andere set. Ze doet dat met een voelbaar enthousiasme en dito energie, elkaar versterkend. En dat alles zonder contact met het publiek. Zo was dat en zo is dat nog steeds. Je moet die houding wel weten te waarderen. De enige die praat op het podium is Susan om zo nu en dan een solist te benoemen. Het simpelweg performen van eigen muziek staat op nummer een bij deze geoliede en uitstekend op elkaar ingespeelde machine.

Mijn hart maakte een sprongetje als met een trage trompetsolo Until You Remember wordt ingezet. Een persoonlijk favoriet nummer, afkomstig van ‘Revelator’ uit 2011. Een rustig, haast intiem nummer waarin Susan’s stem prachtig uitkomt en waarbij Gabe het eerste deel van de solo voor zijn rekening neemt en Derek het laatste deel. Wat mij betreft had Derek alles mogen doen hoor, niet omdat Gabe’s deel niet voldoet maar omdat het origineel met de solo van Derek nu eenmaal, in mijn ogen, fenomenaal is.

Tedeschi Trucks Band

Als Derek zijn vertrouwde Gibson SG even wegzet en inruilt voor zijn helderrode 1965 Gibson ES-335 dan weten we, het is tijd voor Pasaquan! (‘I Am The Moon: I. Crescent’). Na de vele nummers vol uitstekende vocalen is dit instrumentale nummer een welkome afwisseling.

Een bijna twintig minuten durend muzikaal oorgasme volgt. De solo’s volgen elkaar vloeiend op: gitaar, orgel, blazers en uiteindelijk de dubbele drum solo! Wat een spektakel en wat een groove! Het gebeuren kan dan ook rekenen op veel bijval van het publiek. Overigens, datzelfde publiek is een zeer goede luisteraar. Nergens gekwek of geneuzel maar muisstil zijn waar nodig. Respectvol luisteren, het kan!

Tedeschi Trucks Band - Pasaquan 2022

Een nummer dat diepe indruk op mij maakt is Just Won’t Burn, afkomstig van Susan’s gelijknamige album uit 2007! Een echt Susan nummer, ergens herkenbaar maar toch heel anders qua stijl maar wel doorspekt met haar zalige, pittige soleerwerk. Niet alleen haar gitaarspel is vlammend en krachtig, zo ook is haar stem. De vette blazers zetten nog eens extra kracht bij. Gewoon erg, heel erg mooi!

Tedeschi Trucks Band

Onverwacht, ik had er wel stiekem op gehoopt, als de band het niet op de setlist staande nummer Sign Of The Times speelt, een nummer uit 2017 van Harry Styles! De band speelde dit nummer als zgn. tryout begin oktober tijdens hun Amerikaanse tour en dat oogstte daar veel bijval. En ik moet ook zeggen dat het nummer vanavond hier heel goed tussenpast. Op eigen wijze gespeeld natuurlijk en met sterke vocalen van Susan.  Ook hier in Rotterdam weet het publiek dit te waarderen en gaat er na afloop een luid applaus op.

Bekende lievelingen als Angel Of Montgomery (Bonnie Raitt) en Bound For Glory ontbreken natuurlijk ook niet vanavond, net als een prachtig uitgevoerde Keep On Growing.

Twee en half uur later is de koek op en komt de band nog voor het allerlaatste nummer terug het podium op: Show Me, de ultieme jam van een groep uitgelaten muzikanten en dito publiek, dat inmiddels al naar voren is gestroomd om mee te kunnen dansen en zingen. Wat een afsluiter!

Iedereen op het podium laat nog even horen waarom deze band tot de absolute top behoort. De Tedeschi Trucks Band blijft zichzelf vernieuwen en zorgt nog steeds voor prachtige verrassingen. Ik schreef jaren geleden al “Derek’s solo’s zijn messcherp maar doen toch volkomen natuurlijk aan. Dit is een man die zingt met zijn gitaar!” en zo voelt dat nog steeds! Naar mijn idee was dit een machtig mooie avond gevuld met heerlijke muziek. Het publiek werd volkomen tevreden gesteld en hoewel de zaal er niet erg gezellig uitziet, blijkt het wel een uitstekend geluid te garanderen.(Minpuntje was wellicht de indeling van de rijen stoelen waardoor zeker niet iedereen alles kon zien op het podium.)

Setlist:
Foto Concertverslag: Tedeschi Trucks Band - RTM Stage Ahoy, Rotterdam 30 oktober 2022

Tedeschi Trucks Band

Tedeschi Trucks Band

Tedeschi Trucks Band

Alle foto’s van de avond staan in het album Tedeschi Trucks Band 2022. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)