Richard Thompson
9 februari 2011
Tivoli, Utrecht

Door Gerrit Harmsen

Bij binnenkomst signaleer ik overal A4-tjes met het vriendelijke, doch dringende, verzoek of iedereen tijdens het optreden stil wil zijn. Zowel de band als uw medebezoekers stellen dit erg op prijs. Er zijn inmiddels podia waar je als entree “zwijggeld” moet betalen. Het toont mijn inziens aan dat de irritatie over het gekakel steeds grotere vormen aanneemt. Hoe kan het toch dat we het gezamenlijk zover hebben laten komen?
Gelukkig ligt de gemiddelde leeftijd deze avond boven de 50 en iedereen houdt dan ook gezagsgetrouw zijn mond. Vanavond heerlijk muziek kunnen luisteren, wat een verademing.

Richard Thompson

Ruim 700 mensen hebben vandaag de weg naar Tivoli weten te vinden, eigenlijk ongelooflijk dat bij een legende als Richard Thompson de zaal niet “uitverkocht” is. Voor mij is de muziek van Richard een mix tussen singer/songwriter, folk en psychedelische tonen.
Het optreden staat uiteraard in het teken van zijn laatste release ‘Dream Attic’, er wordt dan ook geopend met The Money Shuffle. Eén lekkere swingende opener. Vervolgens zit de setlist de hele avond dusdanig goed in elkaar dat er een prima afwisseling is tussen de folk en de singer/songwriter songs. We krijgen 2 sets te horen waarbij de laatste bestaat uit oude songs van zijn brede repertoire. Enkele nummers die gedurende de avond voor bij komen: The Money Shuffle, Among The Gorse Among The Grey, Haul me Up, Demons In Her Dancing Shoes, Big Sun Falling In The River, Sidney Wells, A Brother Slips Away, If Love Whispers Your Name, I’ll Never Give It Up, en Hey Joe.
Samen met Richard bestaat de band uit een stel weergaloze muziekanten waarbij vooral Pete Zorn indruk maakt door, naast de backing vocals ook nog 6 andere instrumenten te bespelen, wat een klasbak. Het enthousiasme in de zaal neemt dan ook zienderogen toe, klappen, fluiten, en schreeuwen blijkt niet alleen toe te behoren aan de jongere generatie muziekliefhebbers. Dat het concert na 2 uur nogal een abrupt einde heeft doet echter niets af aan deze absolute topavond!