Ralph de Jongh Band

Ralph de Jongh Band

Ralph de Jongh XL – Mystiek Theater, Enschede 24 maart 2019

Ralph de Jongh, we kennen hem allemaal, is een Nederlandse bluesmuzikant pur sang. Een muzikant, die alleen al in de afgelopen 4 jaar 11 albums met allen originele composities heeft uitgebracht. Een muzikant wiens albums niets dan lovende recensies ontvangen. Een muzikant wiens concerten, of nu solo, trio of met zijn XL band, grote indruk achterlaten bij zijn toehoorders. Een muzikant wiens muziek recht vanuit zijn hart stroomt.

Ralph de Jongh geeft niet alleen zijn ziel & zaligheid bloot tijdens zijn concerten, dit is ook goed terug te horen op zijn vele (live)albums. Hij heeft een compleet eigen, zeer originele stijl van muziek ontwikkelt waarin de toehoorder wordt meegevoerd in opwindende ritmes vol gepassioneerde emoties. Of hij nu solo, als trio of compleet met blazers en zangeressen speelt, Ralph de Jongh speelt puur, Ralph de Jongh ís emotie. En dat is erg mooi om mee te maken. Iedereen die wel eens een concert van de man heeft bijgewoond kan dit beamen.

Ralph de Jongh Band

Tekst en foto’s: Nineke Loedeman. Video: Art Visuals Productions. Alle foto’s van de middag zijn te vinden in het fotoalbum Ralph de Jongh. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Samen met zijn net zo gepassioneerde XL band zet hij deze zondagmiddag het sfeervolle Mystiek Theater in Enschede totaal op de kop. Ruim drie uur spat de energie van het podium en klinkt hier niets anders dan retegoede muziek. Het flink genietende publiek dromt naar voren om hier maar niets van te hoeven missen! Deze lange blonde gast, 43 jaar, heeft niet alleen een geweldige zangstrot, hij bespeelt met net zoveel passie zijn gitaar. Op het podium is hij in zijn element en volledig zichzelf. Ralph brengt ons cultuur bij in de vorm van zowel authentieke blues als vette rock ‘n’ roll.

Ralph de Jongh Band

Ralph de Jongh Band

Ralph de Jongh Band

Ralph de Jongh Band

Hij gromt, dendert en rolt over het podium en houdt zichzelf nergens in. Niet alleen Ralph geeft ‘m van Jetje, ook de mannen naast hem weten van wanten: drummer Arie Verhaar, jarige bassist Rogier Hemmes, blazers Arend Bouwmeester en Joost Verbraak en gastgitarist Tim Birkenholz maken er een daverend feestje van.

Ralph de Jongh Band

Ralph de Jongh Band

Ik wil toch gitarist Tim even in het bijzonder noemen want oh wat kan die jonge gast spelen! Wat een brok dynamiet, hij lijkt wel vergroeid met zijn Epiphone. Hij is ‘normaliter’ zanger/gitarist van het bluesrock trio Electric Hollers en die formatie gaat later dit jaar, op 6 oktober, meedoen met de finale van de Dutch Blues Challenge 2019. Een trio om in de gaten te houden!

Ralph de Jongh Band

Afijn, deze zondag brengt bij menigeen een hele grote grijns op het gezicht die nog lang blijft zitten. Er wordt genoten, gedanst en zo nu en dan een traantje weggepinkt. Prachtige nummers worden gespeeld, telkens beloond met luid applaus.

Ralph de Jongh Band (NL) Gonna Be Alright @ the Nix, Enschede (NL)

Op verzoek van bezoeker Ewout wordt ook het intens mooie Harry gespeeld, een ode aan Harry Muskee, de ontdekker van Ralph.
Begin maart heeft Ralph de Jongh zijn 12e album, een 4disc box uitgebracht: ‘Quantum’. Binnenkort meer hierover op Blues Magazine! Ralph en band, bedankt voor deze heerlijke middag!