Foto Concertverslag: Mark van Mourik band - Bluescafe Apeldoorn 23 Feb 2024

Tekst en foto’s Jos Verhagen

Nadat ik eerder Mark van Mourik geïnterviewd had voor Bluesmagazine.nl stond er nog de invitatie open voor het eerste optreden van Mark met zijn nieuwe Band. Mark van Mourik is een gitarist die jaren in Amerika heeft gewerkt als sessie en band gitarist bij Rockhouse Records. Als 18 jarige jongen zette hij zijn eerste stappen op het podium van het Bluescafe in Apeldoorn waarmee dit de uitgelezen plek was om zijn nieuwe band aan het publiek te presenteren. In een goed gevuld Bluescafe werd het een fijn avondje blues waarin Mark naast eigen nummers tal van bekende klassiekers, in lijn met zijn leermeester Roy Roberts, van een funky inzet voorzag.

De Mark van Mourik band bestaat naast Mark op gitaar uit toetsenist Wolfgang Roggenkamp, bassist Dave Breidenbach, die zijn debuut op het podium maakte en drummer Peter Weissink die bewees met een klein drum kitje goed overweg bleek te kunnen, zijn snare drumwerk was fenomenaal. De band startte met twee lekker bluesrockers om er even in te komen om vervolgens helemaal los te gaan met Chasin van zijn album A Dutch guy playing the blues. Een nummer dit uitmondde in heerlijk freewheelen tussen Mark en Wolfgang, een wizzard met de Hammond. De favoriet van Mark Mistreated werd voorzien van een weergaloze solo waarin de gehele trukkendoos openging. De stijl van Mark houd het midden tussen Eric Clapton, Walter Trout en Gary Moore.

De sfeer kwam er echt goed in met een geweldige uitvoering van Johnny Guitar Watson klassieker het Funky Real mother for you en Little wing van Jimi Hendrix die beide uitmondde in een heerlijk Hammond gitaar duel. Na de pauze ging het op dezelfde voet verder Downhome blues, Old Love, Doggone dog, waarin een funky bassolo en een ingenieus stukje drumwerk zaten verwerkt. Alles werd even gevarieerd en vol passie uitgevoerd. Mark van Mourik heeft me met zijn band weten te verrassen. Vier uiterst kundige muzikanten die het beste van zichzelf lieten horen. Ik hoop dan ook dat dit optreden de aftrap was voor veel meer optredens voor deze band, ze zijn meer dan waard. Een nieuw optreden is al bekend, Mark vertelde me dat zij dit jaar Op Texel blues zullen spelen.

Mark van Mourik
Wolfgang Roggenkamp
Peter Weissink