21621404910_ac78eac492_k

John Mayall
Gebouw T, Bergen op Zoom 29 september 2015
North Sea Jazz Club, Amsterdam 28 september 2015

Tekst en video concert Gebouw T: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/)
Foto’s North Sea Jazz Club: Bert Lek, hier alle foto’s

Als de tonen van All Your Love in Gebouw T in Bergen op Zoom zijn weggestorven heeft het massaal opgekomen publiek een fantastisch en uniek concert meegemaakt. De toegift All Your Love is een nummer dat staat op het album “Blues Breakers With Eric Clapton” uit 1966 ook wel het Beano-album genoemd. Als ik tegen John Mayall voor het optreden zeg dat dit album past in het rijtje legendarische albums als ‘Sgt Pepper Lonely Hearts Club Band’ (Beatles), ‘Pet Sounds’ (Beach Boys) zegt John zeer bescheiden: “Je weet nooit wat er gebeurt”. Hij kon toen ook niet weten dat dit één van de meest invloedrijke pop- en bluesplaten zou worden. 49 jaar later staat de inmiddels 81 jarige John Mayall nog steeds op het toneel. En hoe! Zo’n twee uur lang speelt hij met zijn werkelijk uitstekende band met Rocky Athas op gitaar, Greg Rzab op bas en Jay Davenport op drums, de sterren van de hemel. Zelf neemt de ‘The Godfather Of British Blues’ de toetsen en mondharmonica voor zijn rekening en laat ook zien dat hij uitstekend met de gitaar overweg kan. Op de vraag hoe hij steeds weer zo’n uitstekende band bij elkaar krijgt antwoordt hij wederom bescheiden: “Dat is wat een bandleider moet doen”.

21622552429_036d26e9e2_k

Hij speelt een mengeling van oude en nieuwe nummers van zijn album ‘Find A Way To Care’. John beaamt het als ik zeg dat ik dat album echt een geheel vind en dat dat ook zijn intentie was. Dus niet alleen een aantal songs op de plaat te zetten, maar iets maken wat een geheel vormt en toch gevarieerd is. Optreden zit hem in het bloed, het is zijn leven. John: “This is what I do for a living”.
“Elk concert is weer een avontuur?” vraag ik. John beaamt dit en zegt dat elk optreden anders is. We hebben zo’n 60 nummers en voor elk concert kiezen we er 12 uit. We hebben als band een geweldige tijd samen”.

En dat is te horen tijdens het concert. De speelvreugde straalt er van af. Je ziet en hoort dat ze er plezier in hebben en er is veel interactie tussen de bandleden. John excelleert op toetsen en is weergaloos op de mondharmonica tijdens het nummer Room To Move. Greg Rzab speelt relaxed en met een ongelofelijke souplesse bas en Rocky Athas laat zien dat hij past in het rijtje supergitaristen als Eric Clapton, Peter Green en Mick Taylor, die ook in de band van John Mayall speelden. John Mayall zegt overigens dat dit de beste band is die hij ooit heeft gehad.

Verder zegt John: “Blues is iets persoonlijks , ieder speelt het op zijn manier” en dat komt tijdens het concert goed naar voren, met ondermeer perfecte uitvoeringen van Long Gone Midnight (Blues from Laurel Canyon, 1968) en Congo Square (A Sense of Place, 1990).

Hij speelt ook nummers van zijn recente CD ‘Find A Way To Care‘ en laat zien dat zijn werk nog niets aan kracht heeft ingeboet. Zijn stem is nog opmerkelijk goed en nog steeds zeer expressief. Op Voodoo Music gaat de blues-grootmeester nog maar eens helemaal los op gitaar en speelt met Rocky Athas een onnavolgbaar gitaarduet op het scherpst van de snede.

21818951821_daa972d758_k

Ook jonger publiek is aanwezig tijdens dit gedenkwaardige concert, dat zoals eerder vermeld stijlvol wordt afgesloten het Otis Rush nummer All Your Love.

Mocht je de recente concerten van John Mahall gemist hebben kijk dan hier waar hij de komende tijd optreedt: http://www.johnmayall.com/tour.html. Een must voor elke bluesliefhebber!

Note: Op 6 oktober is het gesprek met John Mayall te horen in het radioprogamma Purple Haze en kun je ook nummers horen van de CD ‘Find A Way To Care’ (wijzigingen voorbehouden). Dit programma is ook via internet te beluisteren:  http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/