Foto Concertverslag Danielle Nicole Band: BLUES Rhede (D) 03-11-2023

Tekst en foto’s: Joachim ‘Joe’ Brookes ( Rocktimes.de)
Vertaling: André Wittebroek

Bij dit concert was er weer een zeer prettige samenwerking tussen Bluesmagazine en Rocktimes. Bluesmagazine deed een interview met Danielle Nicole en Rocktimes het concertverslag en beide worden geplaatst. Scheelt veel werk, gezellig en samenwerking is top.

Concertverslag.

Danielle Nicole is de zus van Kris en Nick Schnebelen die samen de band Trample Under Foot oprichtten. Uit de vooraankondiging van BLUES Rhede blijkt onder andere dat zij de eerste vrouw is, die in 2012 in de categorie ‘Instrumentalist Bass’ won en dat twee keer achter elkaar.

Verder ging ze met prijzen als: Nummer 1 Blues Bilboard Charts, Grammy nominering, 2 Blues Music Awards, 3 Independent Blues Music Awards. Sindsdien toert Danielle Nicole rond en werkt verder aan haar eigen sound.

Bassist en leadzangeres Danielle Nicole speelt vanavond met gitarist en tweede zanger Brendon Miller en Go-Go Ray op drums. Hun nieuwe album ‘The Love You Bleed’ dat op 13 januari 2024 verschijnt kan sinds eind oktober voorbesteld worden.

Over het dik anderhalf uur durende concert in BLUES Rhede kan het volgende gezegd worden: In het zeer goed bezochte concert bevonden zich zelfs fans uit het Belgische Charleroi, het Nederlandse Amsterdam en Harderwijk. Velen waren er voor het eerst en vonden het een prachtige locatie.

Het optreden van de band was er een van de buitencategorie. Het publiek was zeer enthousiast en met veel applaus was er topcontact met en tussen de bandleden. Brandon Millers vele solo’s verwenden het gehoor van de aanwezigen ook door het geluid van de bekend Talkbox van Peter Frampton.

Bij dit concert waren energie en power de dominerende begrippen. De ballades en de slowblues werden met geweldig veel gevoel gespeeld. Er was in de laatste tijd wel bijna geen live-optreden waar men zo vaak kippenvel kreeg. Als men dan toch iets miste was het misschien een bassolo van Danielle Nicole zelf. Echter toverde ze zoveel prachtige m,omenten op de dikke snaren en de twee beide basspeakers dat we daar wel mee konden leven.

Ook de songkeuze liet niets te wensen over. De band gaf een heerlijke voorproef van het nieuwe album ‘The Love You Bleed’. De single ‘Make Love’ imponeerde bijzonder omdat er veel soul-feeling in zat. Top! De meeste nummers stamden van haar twee albums ‘Wolf Den’ (2015) en ‘Cry No More’ (2019) waarvan ook de titelsongs gespeeld werden. Bovendien zorgden bijvoorbeeld songs als ‘You Only Need Me’. Waarmee de show rockend-grooved werd begonnen, ‘Burning For You’, ‘Crawl’, ‘Pusher Man’, Í’m Going Home’ of het volgende hoogtepunt ‘Save Me’ voor groot enthousiasme.

Danielle Nicole barstte van de energie en beschikte over een wel niet te stoppen power. Met haar onvermoeibare podiumpresentatie was het een hele uitdaging ze met de camera te pakken. Meestal hebben bassisten genoeg aan een vierkante meter, zij niet! Ze gebruikte zo ongeveer elke vierkante meter van het podium. Aan de microfoon schitterende ze met haar ietwat rauwe stem, die perfect bij de blues past. Ze zorgde meermaals voor kippenvelmomenten wanneer ze a cappella zong en ze bespeelde haar bas meesterlijk. Met maar liefst twee grote basspeakers zorgde ze bij de snelle nummers voor een kracht van diepe tonen, waarvan men de vibraties tot in de maag voelde. Maar ook hoe ze bij de slowblues met gevoel speelde. Haar stem was energiek bij de bluesrock en in de ballades stond haar betoverende stem op de voorgrond. Super!

Gitarist Brandon Miller fascineerde met een verscheidenheid aan riffs en goed gearrangeerde geluidseffecten. Hij serveerde het zeer enthousiaste publiek prachtige intro’s bij verschillende nummers. Deze instrumentale intro’s vonden hun hoogtepunt in ‘Save Me ‘. Hij liet zijn kunnen ook zien in de snelle gitaarstukken en in het hiervoor genoemde nummer was het zelfs bijna klassiek georiënteerd. De buitengewoon goede Brendon Miller stimuleerde deels door harde riffs het basspel van Danielle Nicole. Zijn spelplezier sloeg ook over naar het publiek. In de langzamere stukken van de show was er veel bezieling in zijn spel en door zijn virtuoze spel, ook met funk en psychedelische invloeden, kreeg hij terecht veel applaus.

Wat drummer Go-Go- Ray betreft moet meteen zijn fantastische drumsolo in ‘I’m Going Home’ genoemd worden. Een bijna tien minuten durende drumwervelwind, waarbij hij steeds weer naar een groovend basisritme terugkeerde, en het publiek van daaruit met een spektakel aan details ademloos te laten genieten en mee te laten klappen. Wow! Dit wow-effect had hij gedurende zijn hele drummen. Toen het combo na “Save Me’ onder luid applaus en gejoel voor een toegift op het podium terugkeerde, kwam er meteen applaus bij de eerste tonen van Led Zeppelins ‘Black Dog’. Met dit nummer bekroonden ze de show.

De Danielle Nicole Band , een trio dat voor enthousiasme, bewondering zorgde.
Geluidsman Jan Tervooren had de knoppen en regelaars prima onder controle en voor een klasse geluid gezorgd.

Rocktimes en Bluesmagazine bedanken zich bij André Knoch voor een plek op de gastenlijst.