THE STATESBORO REVUE – DIFFERENT KIND OF LIGHT

The Statesboro Revue – Different Kind Of Light

Format: CD / Label: Blue Rose Records / Sonic Rendezvous
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Met een bandnaam als Statesboro Revue schep je automatisch grote verwachtingen. Logisch, het was tenslotte Blind Willie McTell die The Allman Brothers inspireerde tot het bewerken van zijn welhaast legendarische ‘Statesboro Blues’. ‘Wake Up Momma, Turn Your Lamp Down Low’ zong McTell in 1928. Zo krijg je dus, weliswaar 83 jaar later, een ‘Different Kind Of Light’. In oktober 2009 zagen de dertien tracks (voor het gemak de bonus-track meegerekend) die tezamen ‘Different Kind Of Light’ vormen, al het levenslicht maar de tijd lijkt nu meer dan ooit rijp om het album presenteren.  De cocktail van Blues, Country en Southern Rock is weer hyper-actueel nu Greg Allman’s ‘Low Country Blues’ zeer recent op de vijfde plaats binnenkwam in de albumlijst van Billboard Top 200 en The Black Crowes de Europese festivalmania voor de zomer van 2011 reeds doet losbarsten.
De uit Texas afkomstige Revue geeft met de vlotte opener ‘Little Girl Like You’ meteen een visitekaartje af. Een vleugje rock vermengd met een kleine hoeveelheid country (of Americana) maar een grote dosis ‘Southern feel’. In ‘The Other Side’ laat de band gedurfd zijn semi-akoestische kant horen terwijl in het prachtig opgebouwde ‘The Painter’ naar een climax wordt toegewerkt. Het intro van een subtiele akoestische slide-gitaar in combinatie met orgel en soulvolle vocale begeleiding van enkele zangeressen dat vervolgens overgaat in een versterkte gitaarwal met de krachtige vocalen van Stewart Mann, tevens de voornaamste schrijver van de band, is van ongekende schoonheid. Het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden maar de vele invloeden uit de rijke, voornamelijk Amerikaanse muziekhistorie waarin de blues, rock, folk en country op volwassen wijze wordt samengesmeden, leiden tot een heel eigen geluid. ‘I See My World In A Different Kind Of Light’ zingt Stewart Mann overtuigend in de titeltrack die evenals ‘Dirty Sue’ de stevige kant van de band belicht en bovendien aangeeft dat het zich in muzikaal opzicht door niets en niemand laat beperken.
Geproduceerd door David Z die al eens eerder achter de knoppen zat bij Prince, Buddy Guy en Kenny Wayne Shepherd maar ook een niet geringe bijdrage heeft geleverd aan het debuut van ‘onze eigen’ MOCT, klinkt ‘Different Kind Of Light’ ook nog eens glashelder waarbij het authentieke karakter behouden blijft.
The Statesboro Revue bestaat nu precies vier jaar en heeft in de US met een jaarlijks gemiddelde van 300 optredens de status als ‘hardst-werkende act’van Texas ruimschoots verdiend. Het wordt hoog tijd dat daar aan de andere kant van de oceaan een serie optredens aan wordt toegevoegd.

01. Little Girl Like You
02. The Other Side
03. The Painter