Foto Cd-recensie: The Bluesanovas – Big Love –

Label: Timezone-Records
Release: 3 november 2023

Een jaar na hun vorige album ‘Moon Shine Record’ komen The Bluesanovas met hun nieuwe album ‘Big Love’. Sinds hun eerste kennismaking in BluesMagazine 2 mei 2018 is het hard gegaan met deze band, vele prijzen gewonnen waaronder driemaal German Blues Award winnaar en als hoogtepunt door Eric Clapton uitgenodigd zijn voorprogramma op de Duitse toer te verzorgen en dan moet je ook wel iets bijzonders hebben en kunnen. Ook komen er steeds meer optredens in Nederland voorbij. Klinkt allemaal zeer positief. Nu ligt het nieuwe album voor me en het is een luxe stevige dubbele klaphoes met bijgevoegd tekstvel.

The Bluesanovas zijn bekend om hun energieke ritmische jarenvijftig muziekstijl met fijne grooves in rock and roll stijl, maar met de voeten in de blues. Het nieuwe album is niet anders; heerlijke, vrolijke, swingende, dansbare muziek met ook enkele rustige nummers.( de slowblues ‘Time To Leave’, de langzame rocker ‘Meant For You’, de slowblues ‘Live it or Leave it’, de liefdesballade ‘What Love Really Means’). Er staan dertien zelf geschreven nummers op en de muziek geschreven is door gitarist Filipe Henrique en de teksten afwisselend en soms samen door gitarist Filipe en zanger Melvin Schulz/Menningmann. Philipp Dreier en bassist Tim Kirschke zijn een heerlijke ritmesectie en toetsenist Nico Dreier is fantastisch.

Het album opent met de rock and roller ‘Back on my Feet’ met het heldere puntige gitaarspel van Filipe, de krachtige zang van Melvin, de swingende ritmesectie, piano en tenor- en bariton saxofoon. ‘You Hurt Me’ kent een fijne groove, mooi orgelspel van Nico Dreier en in de zang, net als het vorige nummer een stemvervormer, die goed past in deze stijl. Dan volgen de slowblues ‘Time to Leave’, ‘Ain’t even Sorry’ met geweldige zang van Melvin en de boogie ‘Wont You Make Up Your Mind’ met lange gitaarsolo en in ‘Big Love’ staat weergaloos pianospel op de voorgrond en de slowrocker ‘Meant For You’ wordt prachtig gezongen door Melvin. Uptempo is ‘Brown Haired Angel’ met mooie breaks en dan komt de lekkere shuffle ‘Tom’s Feet’ met zalig pianospel. Groovy is ‘Be Mine’ en heeft een heerlijke orgelsolo en ‘Live It Or Leave It’ is een slowblues met gitaar- en orgelintro en prachtig gezongen, tikkende drums van en diepe bas. Topsong! In het voorlaatste nummer ‘I Owe Your My Heart knalt de frustratie uit de zang en heeft een heerlijk lopende bas en passende drums en sterft langzaam uit. De cd sluit af met het prachtig, gevoelige ‘What Love Really Means’ met alleen de fantastische stem van Melvin, intens gezongen en geweldig mooi orgelspel maken dit speciaal en o zo goed. Luister en huiver.

Met ‘Big Love’ hebben The Bluesanovas weer een prachtig album gemaakt. De stijl is niet veranderd, maar dat is hun kracht. Heerlijke, swingende vintage jaren vijftig muziek en erg goed gespeeld.

The Bluesanovas - Big Love (Teaser)

Melvin Schultz: vocals