Red Beans & Pepper Sauce

7

Socadisc/Crossroads
Blues/rock

Red Beans & Pepper Sauce - 7 (album cover)

Het eerste dat opvalt bij het beluisteren van 7, het nieuwe en zevende album van het Franse Red Beans & Pepper Sauce is de onstuitbaar groovende gitaar van Laurent Gallichon, die onmiskenbaar de grondslag legt voor deze plaat, samen met de bijna psychedelische orgelpartijen van Serge Auzier. Als je niet beter wist zou je deze plaat onwillekeurig situeren in het begin van de jaren ’70 van de vorige eeuw, samen met genregenoten als bijvoorbeeld Deep Purple’s Jon Lord en Uriah Heep.

Maar laten we niet te hard van stapel lopen, en bij het begin beginnen. Want Red Beans… is een in Nederland nagenoeg onbekend collectief, bestaand uit zeven musici, dat sinds 2013 aan de weg timmert. De band heeft in Frankrijk al op grote festivals gestaan, en is ook op het New Blues Festival in Assen geweest.

Deze plaat is opgenomen in de befaamde Rockfield Studios in Wales, waar ook Queen, Black Sabbath en Robert Plant hebben gewerkt. Dat heeft de muziek op dit album hoorbaar goed gedaan. Want niet alleen zitten de acht composities goed in elkaar, het geluid staat ook nog eens als een huis. Om niet te zeggen moddervet en perfect in balans. De ritmesectie, bestaande uit Pierre Cordier op bas en Niko Sarran op drums leggen een fundament waar Mount Rushmore met gemak op zou kunnen rusten. En dat biedt Galichon en Auzier alle ruimte om hun melodierijke escapades zonder ook maar een spoor van terughoudendheid ten uitvoer te brengen.

En dan hebben we het nog niet gehad over zangeres Jessyka Aké die met groot gemak boven dit geweld uittorent en met haar loepzuivere vocalen dit topalbum tot een uiterst sferisch geheel maakt. Ze is ook nog eens familie van onze eigen stalen linksback Nathan Aké. Als dat geen aanbeveling is…?!

Voor de liefhebbers van klassieke seventies heavy bluesrock anno 2023, die staat als een huis is het te hopen dat Red Beans & Pepper Sauce snel naar de lage landen komt. Voor de festivals die goudeerlijke classic rock hoog in het vaandel hebben, is dit een niet te missen band. Als de voortekenen ons niet bedriegen is dit live een belevenis.

Tekst: Dietmar Terpstra