Dixi’s

Banzai!!!

Uitgebracht in eigen beheer
Blues-rock

Dixi’s - Banzai (album cover)

Dixi’S is een driemansband uit Amersfoort, die is voortgekomen uit de compromisloze metalband Atilla en genregenoten Wells Fargo, die een forse scheut southern rock door hun muziek goten. Sinds een paar jaar is Dixi’s actief, en inmiddels heeft de band twee albums uitgebracht, alle met opvallend art work. Banzai!!! is de derde in de rij, en als we de band moeten geloven de laatste. Dat is op zich al jammer, want deze oudgedienden hebben hoorbaar maar een doel in het leven: zo hard mogelijk rocken!
Net al de voorgangers is Banzai!!! een explosieve mix van zelfgeschreven nummers, meestal van de hand van zanger/gitarist Herbie Vanderloo, en klassiekers uit het genre. De kracht van Dixi’s is de solide ritmesectie, bestaande uit de zonder omhaal spelende drummer Arne ten Hoedt en bassist Dirk Kollen, die even onopvallend als overdonderend zijn werk doet. Daarover moet het voor Vanderloo lekker spelen zijn, want eens temeer blijkt hij een van de fijnste rockgitaristen van het land te zijn.
Opvallende tracks op Banzai!!! zijn The Hunger, over een onbereikbare liefde en Sick & Tired/Woo Hoo, een geheel eigen bewerking van de klassieker van de fameuze Japanse rockers The 5,6,7,8’s. Uiteraard mag Montrose hier niet ontbreken, deze keer met het nummer Rock Candy. Van Gov’t Mule zijn maar liefst twee tracks opgenomen, te weten het bluesy Soulshine en het fraaie Slackjaw Jezebel. Songs van Foreigner, Black Sabbath (met een tikfoutje in het art work), plus drie bonustracks van het album Ajeto! vervolmaken dit piekfijne, lekker harde bluesrock werk.
En voor wie nog niet overtuigd is: op 4 april zijn Dixi’s twee uur lang live te beluisteren op Bluesworld Radio vanuit Hedon, Zwolle.

Tekst: Dietmar Terpstra