Pugsley Buzzard & The Swamp Orchestra – Feelin’ Lucky

format : CD
Label: Music Hub
Release: 1 september 2022

Pugsley Buzzard & The Swamp Orchestra – Feelin’ Lucky (album cover)

Tekst: Martin van der Velde

Pugsley Buzzard, ‘The Big Voice from Down Under’ is een veelzijdig mens. Naast muzikant is hij als acteur en voormalig tv kok actief. Pugsley komt uit Australië, maar ondertussen is ook Duitsland geen onbekend terrein meer voor hem. In 2018 ontmoet hij aldaar drummer Micha Maass en sindsdien werken beide mannen aan een gezamenlijk project, waarin zij hun liefde voor obscure geluiden en teksten vorm kunnen geven. Tijdens een vier maanden durende verbintenis aan een Baltische resort in de badplaats Binz is er tijd genoeg om aan nieuwe songs te werken. Plannen worden gesmeed om het nieuwe materiaal meteen vast te leggen. Er is slecht één probleem, er is geen vleugel voor handen. Om dit probleem te tackelen brengen de mannen een privé optreden voor de deur van Oliver Gut, directeur van de Kurhaus- Saal Binz, die meteen instemt en naast de vleugel ook de zaal voor een week beschikbaar stelt voor het maken van de opnames. Pugsley Buzzard is verantwoordelijk voor de teksten en deze vind je dan ook terug op de fraai vorm gegeven digifile waarin de cd gestoken is. Meteen valt de doorleefde warme stem van Pugley Buzzard op in de groovy openingstrack ‘These Here Bones’. De band, die naast Pugsley en Micha uit saxofonist Bernhard Ullrich, trombonist Rob Gutowski en bassist Tobi Fleischer bestaat weet de veelal poëtische teksten van Pugsley Buzzard voortreffelijk te ondersteunen. Jazzy stukken (Domino, Inertia, Down Down Down) worden afgewisseld met ska elementen (Ebony) en zelfs moet je even aan Frank Zappa denken wanneer ‘Heebie Jeebies’ voorbij komt. Het is genieten van het rustig gespeelde ‘Photograph’ en ‘Sparrow’ waarop Pugsley ondersteund wordt door de achtergrond zangeressen Ingrid Arthur en Dorrey Lin Lyles. Het swingende Adelaide drijft op een broeierig Zuid Amerikaans ritme en ook het daarop volgend ‘Ready Or Not’ swingt als een trein en zo komen we met deze jazzy track tot het eind van ‘Feelin’ Lucky’. De band geeft in de release sheet aan dat het een feest was om dit album te kunnen maken waarbij het motto was “Get the Buzz” en dat lijkt mij meer dan gelukt.

Tracks
1. These Here Bones
2. Domino