Foto Album recensie: Paul Buchanan’s Voodoo Preachers - Down Selling Lane

Format: CD, Digital, Vinyl
Label: Eigen beheer
Release: 4 Februari 2023

Het kan soms een tijdje duren dat een populaire release uit Australië de burelen van Bluesmagazine bereikt. Dus als hij dat doet en blijkt dat het een lekker plaatje is verdient dat een review.

Om nu te stellen dat Paul Buchanan’s Voodoo Preachers een bij elkaar geraapt stelletje is dat gaat te ver, maar ook hier doet heeft Corona crisis zijn deel om muzikanten bij elkaar te brengen. Met leden van de Amnesia bluesband, The Blues Lizards, The Strzelecki Stringbusters en The Wayward Aces heeft zanger/gitarist Paul Buchanan de Voodoo Preachers bijeengebracht

Het nieuwe en tweede album van Paul Buchanan’s Voodoo Preachers, Down Selling Lane, bevat een twaalftal nummers. Tien eigen werk en twee covers, het bekende Black Cat Bone van Hop Wilson en verrassend Fats Domino’s Hello Josephine. Sterk verhalende teksten zijn een kenmerk van Paul Buchanan, de gitaren en de mondharmonica van Ning Hopkins, Mark Leyshan en Phil Coyne doen de rest.

Een zware gitaar sound drijft de openingstrack “Bad luck and trouble” samen met de grommende zang van Paul Buchanan, het is die sound, die zich doorzet in “Blues Man’s Shoes”, wat sterk doet denken aan Creedence Clearwater Revival. Het zijn twee nummers die je gelijk het album intrekken, maar dat een totaal ander vervolg krijgt met “Blues Harp and a Bloody Mary”, de mondharmonica van Phil Coyne en de luchtige Spaanse gitaar van Ning Hopkins kleuren hier het nummer. “Gotta Stop Thinkin’” is ook zo’n sterk staaltje tekstverwerken va Paul Buchanan; het verhaalt over dat je niet alles zwart wit moet zien maar dat alles gekleurd is, de puntige gitaarsolo van Mark Leyshan is top. De slowblues “Whatever Happened” geeft beide gitaristen de ruimte, Ning Hopkins en Mark Leyshan wisselen elkaar hier af met een fijne solo.

“Leave yesterday behind” is een song over terugkeren naar huis, je nieuwe vrijheid tegemoet, al je sores achterlaten, dit vrolijke deuntje heeft een vleugje country rock, het twin solowerk is dan wel weer apart. Op weg naar huis, is Roadhouse een fijn nummer, op het ritmische geheel huilen de gitaren en verhaalt Paul Buchanan over een ontmoeting met een mysterieuze vrouw. Phil Coyne geeft met zijn mondharmonica Fats Domino’s Hello Josephine een geweldige twist mee, lekkere variant deze uitvoering.

Het ligt in de manier van zingen van Paul Buchanan maar ook zeker in de geweldige gitaar solo dat ik in “Lost” aan Tinsley Ellis moet denken. Phil Coyne helpt met zijn mondharmonica het nummer “Tryin’ to hold on” op weg waarna Mark Leyshan er een verschroeiende solo in legt. Het is jammer dat de zangpartijen van Paul soms wat verscholen zitten in de mix, dan is het lastig de essentie van een nummer te achterhalen. “Black Cat Bone” is een van die blues nummers die volledig uitgekauwd is, ondanks de funky bas twitch die de Voodoo Preachers er aan meegeven is het de mondharmonica van Phil Coyne het enige wat het nog enigszins te pruimen maakt. Oh Mercy, rock stevig en sluit dit fijne blues album in stijl af.

Conclusie: Wat begon als noodzaak in de Corona tijd, krijgt hier een fijn vervolg, een goed voorbeeld van de Blues rock from Down Under

Blues Man's Shoes - Paul Buchanan's Voodoo Preachers

1. Bad Luck & Trouble 03:44