layla zoe back to the spirit of 66 (album hoes foto)

Format: CD
Label: Cable Car Records
Release: September 2023

Tekst: Aad Sneep

September 2023 kwam de nieuwe live dubbelcd ‘BACK TO THE SPIRIT OF 66’ uit van Layla Zoe. Ik wil toch nog even aandacht geven aan dit verborgen pareltje. Spirit Of 66 (Verviers , Belgie) is het favoriete poppodium van haar waar ze al menig optreden heeft gegeven. Opgegroeid in Toronto , Canada werd de blues haar door haar vader met de paplepel ingegoten. Ze heeft een stem die mij doet denken aan kruising tussen Beth Hart en Anouk. Daarnaast heeft ze een klasse band achter zich verzameld.

Cd 1 opent met het a capella gezongen Beatles nummer ‘GOLDEN SLUMBERS’ gevolgd door de groovende uptempo rocker ‘DARK HEART’ met heerlijke gitaarsolo’s van Krissy Matthews die we nog veel zullen horen excelleren. ‘THE WORLD COULD CHANGE’ is een lekkere slowblues met wederom die fantastische stem van Layla en een spetterende gitaar. Het prachtige en intieme ‘PRAYING KIND’ is een relaxt nummer met een heerlijk klinkend orgeltje op de achtergrond en gevoelige gitaarklanken waarna een boze Layla haar overspelige vriendje laat weten dat ze de relatie beeindigt in de bluesrocker ‘LEAVE YOU FOR GOOD’. De ballad ‘SUSAN’ bevat een heerlijke pianosolo en ‘WEAKNESS’ en ‘GHOST TRAIN’ rocken er daarna weer vrolijk op los.

CD 2 opent met de lange gevoelige ballad ‘ROSES AND LAVENDER’ waarna de band weer los gaat in het stevige ‘WATCH WHAT YOUR DOING’. Het breekbare ‘BROTHER’ is een mooi eerbetoon aan haar door drank en drugs overleden beste vriend die vol emotie bezongen word en mooi ingetogen gepeeld door de band. De twee toegiften ( de één een slowblues en de ander een ballad) sluiten dit overweldigende concert af. Een fenomenale zangeres met een fenomenale band maken het luisteren naar deze cd tot een waar genoegen. Dit jaar nog niet te aanschouwen in Nederland maar wel op 29 maart in Verviers.

De band :
Layla Zoe – Vocals
Krissy Matthews – Gitaar/ Background vocals