Joe Bonamassa album cover photo Blues Deluxe, Vol. 2

Blues Deluxe 2 is een compilatie album van Joe, een album met verfijnd uitgevoerde blues covers, een nummer wat hijzelf schreef met Tom Hambrigde en een nummer van zijn compagnon Josh Smith. De vraag is, hoe ga je zo’n album als dit benaderen; neem ik het als een album op zichzelf of ga ik de originelen erbij zoeken en luisteren wat Joe er van gemaakt heeft, welke benadering kiest hij. Wat ik wel mooi vind het geeft je inzicht in wat Joe zelf mooi vindt.

Bij het beluisteren van de originele nummers valt op dat Joe een benadering kiest die dicht tegen de originele nummers aan ligt. Hij heeft niet veel gewijzigd in de arrangementen. De nummers zijn uitgevoerd met overvloedig blazers werk. Het lijkt wel of hij daar de nummers op heeft uitgekozen. Toch zodra je Joe hoort zingen en spelen is het ontegenzeglijk Joe Bonamassa. Zijn stem en gitaar intonatie zijn zo karakteristiek. De productie is top en alles klinkt zo knisperend vers dat ondanks het leeuwendeel covers zijn dit een echt Joe Bonamassa album is.

De twee nieuwe nummers zijn beide top. Het samen met Tom Hambrigde geschreven nummer “Hope You Realize It” is een super funky en swingend geheel, luister alleen al naar het baswerk, en de monsterlijke gitaar solo die Joe in dit nummer legt. Ik hoop dat dit een voorproefje is van zijn nieuwe album. Dit is de muziek die we live willen horen van Joe, de man weet als geen ander hoe je dit live moet aanpakken. Als je de lijn van zijn laatste solo album Time Clocks doortrekt, had “Is it safe to go home” daar ook opgepast. In deze semi slowblues snijdt hij een teer thema aan dat menigeen zal herkennen, is it safe to go home. Het is iets wat je iedereen gunt maar voor vele geen zekerheid is. De sound van de gitaar past bij de lading van het nummer, Joe speelt met zoveel gevoel in de solo. Het blijft prachtig zoals hij nummers weet uit te werken, neem b.v het drumwerk van Lamar Carter in dit nummer, schitterend. En prettig album om naar te luisteren.

Joe Bonamassa - "Is It Safe To Go Home" - Official Music Video

1) Twenty-Four Hour Blues (originally performed by Bobby “Blue” Bland)
2) It’s Hard But It’s Fair (originally performed by Bobby Parker)