Foto Album Recensie: Emma Wilson - Memphis Calling

Emma Wilson – Memphis Calling
Verschenen op 27 oktober 2023 (digitaal en cd, vinyl volgt in 2024)

Tekst: Arthur ter Avest

Een nieuwe ster licht op aan het Engelse Bluesfirmanent, naast Ellis Bailey en Alice Armstrong timmert de uit het noorden van Engeland komende Emma Wilson aan de weg als vocaliste. In 2022 bracht ze haar eerste plaat uit `Wish Her Well`, waarover Martin van der Velde concludeerde in zijn recensie: ‚Kortom een prima eerste full album uitgave‘.

Emma Wilson won in 2022 bij de UK Blues awards de prijs voor `Emerging Blues Artist Of The Year 2022`. Dit leverde haar wederom de mogelijkheid op om in Memphis op een legendarische STAX opnameconsole haar tweede album op te nemen met een keur aan Amerikaanse artiesten die hun sporen in de studio en op de bühne wel verdiend hebben. Zelf omschrijft ze haar muziek als `Soulful drenched Rhythm and Blues`, en zo klinkt deze plaat inderdaad.

Het is een swingende plaat met blazers, een lekker ondersteunende Hammond en af en toe wat gitaar en/ of pianoaccenten daar waar ze thuishoren. Naast twee ballades (I Still Love You en Since I Fell For You) waarop ze klinkt als een echte diva, een old fashioned bluesnummer (Hoochie Coochie Mama) staan er lekker swingende soulstukken op de plaat. In bijvoorbeeld `Watching You Leave` lijkt het wel of ze Memphis even heeft verlaten en in New Jersey terecht is gekomen bij Little Steven en Southside Johnny.

In andere nummers is de connectie met Memphis onmiskenbaar. Het belangrijkste instrument op deze plaat is de stem van Emma Wilson. Een mooie stem, in de verschillende stukken met kleine nuanceverschillen, soms echter wat weinig expressief (tenminste wat mij betreft). Ik zou Emma Wilson graag een keer live willen meemaken om te horen of ze dan wat meer vocale dynamiek en dynamiet laat horen. Het blijft echter een lekkere plaat om te luisteren, stilzitten lukt bijna niet en muzikaal zit het gewoon goed in elkaar!

I STILL LOVE YOU

1 : A small word
2 : Water