Format: CD, Vinyl, digital
Label: Ruf Records
Release: 27 januari 2023

Na zijn vorige zeer goed ontvangen album Little Black Flies uit 2021 (zie recensie Bluesmagazine met meer informatie over Eddie 9V) is er nu de opvolger Capricorn. Net als Little Black Flies zit deze ook in een mooie klaphoes met informatie over de Capricorn Studios waar het is opgenomen en waarna het is vernoemd. Eddie 9V was altijd al gecharmeerd van deze studio in Macon Georgia en nu op 26jarige leeftijd kon hij er zijn album opnemen.
Capricorn Studios staat bekend om de vele soulopnames en dat al eind zestiger jaren. Dit werkt door op dit album; blues met soul, eigenlijk soul met blues.

Het album opent met het soulvolle “Beg Borrow And Steal” met blazers, zijn puntige gitaarspel en heldere stem. Kan zo uit de zestiger jaren komen. Met drumbeat en slidegitaar begint het groovy “Yelly Alligator” met mooie saxsolo en koorzang. Groovy gaat het verder met “Bout To Make Me Leave Home” met heerlijke laidback ritmes, een Topnummer, stilzitten is er niet bij. “Are We Trough” is meer een gospelachtig nummer, een rustpunt, emotioneel en goed gezongen. Dan volgt “How Long” met een hoofdrol voor mellow orgelspel en fijne riffs. “It’s Going Down” is een soulvolle bluesy ballade ingetogen gezongen met mooi saxspel op het eind. De blazers domineren “Trying To Get Back”. “Down Along The Cove” van Bob Dylan is een stevige bluesrocker met heerlijk pianootje. Gospel komt terug in het spirituele “Mary Don’t You Weep” met prachtige zang van Christie French en passende prachtige achtergrond koorzang. Het voorlaatste nummer “Missouri” is rustig ingetogen waarna het album eindigt met de soulvolle ballade “I’m Lonely” met blazers in de hoofdrol en lekkere ritmes. Mooie afsluiter van een meer soul- dan blues album.

Een album dat zeker beïnvloed is door de eindzestigerjaren soulmuziek met hier ook van die korte pakkende songs. De speeltijd is met bijna 36 minuten aan de wat korte kant. Zijn vorige album Little Black Flies had meer blues in zich, Capricorn meer soul. Het heeft afwisselende nummers en de soul zit in elke song. Mooi soulful album.

Eddie 9V - Yella Alligator (Official Audio)

Eddie 9V: lead vocals, guitar, bass, drums
Lane Kelly: bass