Artiest: South Memphis String Band (Luther Dickinson, Alvin Youngblood Hart & Jimbo Mathus)
Label: Memphis International Records
Format: CD
Datum release: Januari 2010

o.a. te bestellen bij Cosmox.nl, altijd alles gratis bezorgd.

South Memphis String Band - Home Sweet Home (CD)

Onlangs is Blues legende Jim Dickinson overleden, en dat was een muziek producent en pianist, maar ook een sessie muzikant en belangrijke leidraad in de Delta en Missisippi muziek. Zoon Luther een van de leden van de North Mississippi All Stars heeft in dit album en ook het album met de The Sons of Mudboy de erfenis min of meer een beetje verwerkt in de diverse songs, die rechtstreeks met deze Luther te maken hadden. Op dit album hoor je dan ook voornamelijk Pure delta blues klanken, zoals we die ook kennen van Peter Seeger, en Blind Willie Johnson, of Fred mc. Dowell. Pure blues dus in al zijn schoonheid en simpelheid. resonerende gitaar, allerlei percussie er tussen door, prachtige vocalen, soms meerstemmig, en uitgevoerd door 3 mannen die hun sporen al wel verdiend hebben. Alvin Youngblood Hart, vertolker van de Blues optima forma in totaal eigen stijl, en min of meer acoustisch getint, verder Jimbo Mathus en dan Luther Dickinson. Te samen vormen zij een soortement van Supergroup wat Roots muziek betreft.

Deze schijf laat zien wat daar mee bedoeld wordt, en vooral dat het uniek in zijn soort is, en maar weer eens aan geeft dat de legacy van de grote mannen als Mc. Dowell erg rijk is. Luther speelt tegenwoordig buiten The North Miss. All Stars ook in de Black Crowes een toontje mee. Laat je op dit album verwennen met authentieke muziek die naar mijn idee nooit verloren gaat, en terecht weer in de belangstelling staat. De tracks op zich zijn dingen waarvan velen echt als die Traditional Delta Blues bestempeld kunnen worden, en een lekkere sfeer er aan geven, waarbij je je waant in de wereld van de Mississippi and beyond, erg goed dus, ook kwam er dus een album uit met de The Sons Of Mudboy, waarover ik ook iets zal schrijven… zie hier
(Frank van Engelen)

01. Jesse james
02. Deep Blue Sea