Strange Angels: In Flight With Elmore James

Various Artists – Strange Angels: In Flight With Elmore James
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Sylvan Songs
Releasedatum: 26 januari 2018

De “King Of The Slide Guitar”, oftewel Elmore James, zou dit jaar honderd jaar geworden zijn. Deze blueslegende overleed op 45-jarige leeftijd in 1963 en ter gelegenheid van zijn honderdste verjaardag is deze tribute verschenen. Onder supervisie van producer Marcio Giovino nam een aantal bekende maar ook minder bekende artiesten een nummer van Elmore James op.

Laat ik eens beginnen met de minder bekende artiesten. Ten eerste komen we zangeres Elayna Boynton tegen. Een soulzangeres uit Nashville, wiens warme soulstem perfect past in Can’t Stop Loving You. Haar stem heeft soms iets van die van Beth Hart. Het nummer is een luchtig swingende shuffle met uiteraard vurige slide. Jamey Johnson is een zogenaamde outlaw country artiest, die te horen is met de klassieker It Hurts Me Too. Na een prachtig rauw slide intro ontwikkelt zich een lui voortslepende slowblues.
Zangeres Mollie Marriott is de dochter van Small Faces en Humble Pie zanger Steve Marriott en zij bewijst in My Bleeding Heart dat zij net zoveel soul en passie in haar donder heeft als haar vader.
Addi McDaniel is één helft van het Americana duo Addi & Jacq. Geheel in Americana stijl brengt zij Elmore’s Dark And Dreary, compleet met country fiddle.

En dan zijn er de meer bekende artiesten zoals souldiva Bettye Lavette die haar rauwe bluesy stem los laat in het sompige, bonkende Person To Person met prima gitaarwerk van Rick Holmstrom en Doug Lancio. Rodney Crowell is vooral bekend als lid van Emmylou Harris’ Hot Band. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat er aan zijn versie van Shake Your Money Maker een licht country luchtje zit.
Sir Tom Jones bewijst in Done Somebody Wrong dat hij gewoon tot één van de grootste soulzangers van deze aardkloot behoort. Zijn nog steeds magistrale bulderstem past perfect in deze broeierige shuffle.
Warren Haynes (Gov’t Mule), Billy Gibbons (ZZ Top) en Mickey Raphael (harmonica) vormen een trio dat Mean Mistreatin’ Mama onder handen neemt. Billy Gibbons zet deze moddervette boogie in beweging waarna Haynes en Raphael er scheurend overheen gaan.Deborah Bonham  is de zuster van Led Zeppelin drummer John Bonham en zij zet Dust My Broom geheel naar haar eigen, ruige, hand. De countryzangeressen Shelby Lynne en Allison Moorer verrassen met een luie, jazzy uitvoering van Strange Angels. Een uitvoering, die zeer intiem klinkt.
De blues is natuurlijk altijd in goede handen van Keb’ Mo’. Ook in zijn uitvoering van Look On Yonder Wall, die hier een verrassend pompende, haast polka-achtige, uitvoering krijgt. Voor mij vormt Chuck E. Weiss met zijn loeiharde boogie Hawaiian Boogie het hoogtepunt van dit album. Een zinderende boogie waarin de slidegitaar alle kanten op zwiept.
Het album wordt afgesloten door de gelegenheidsformatie Elmore’s Latest Broomdusters met het instrumentale Bobby’s Rock. Een band met onder meer gitaristen Rick Holmstrom en Doug Lancio, Rudy Copeland op de Hammond B3 en voormalig Canned Heat bassist Larry Taylor. Hun rauw swingende rhythm & blues sluit dit album op waardige wijze af.

Elmore James kijkt vanuit de blueshemel naar beneden en knikt al zijn volgelingen op dit album zeer content en waarderend toe.

Shake Your Money Maker

01. Elayna Boynton:Can’t Stop Loving You