Foto Recensie: Tom Russell – October In The Railroad Earth

Tom Russell – October In The Railroad Earth
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Proper Records
Releasedatum: 15 maart 2019

Tekst: Wim Velderman

Even krab ik me achter de oren; heb ik de verkeerde cd in het hoesje gekregen? Het lijkt alsof ik naar iemand anders luister, maar wie? Is dit een heimelijk bewaard album van Johnny Cash? Nee, niet getuige het booklet: de titels komen overeen. Wow, wat een prachtige stem zingt daar met gemak de lastigste noten alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. We hebben het hier over het nieuwe album van Tom Russell dat niet alleen als cd verschijnt, maar ook op vinyl. Als je de mogelijkheid hebt zou ik ook voor de warme vinyl variant gaan, maar dat terzijde.

Folk- en country songwriter Tom Russell levert met ‘October In The Railroad Earth’ zijn vijfendertigste studio-album af, wat een prestatie op zich is. Niet alleen Amerikanen hebben ontdekt waartoe de man in staat is. Integendeel all-over-the-world wordt hij op handen gedragen in de scene. Hoe dat komt? Luister naast de stem eens goed naar de teksten. De teksten die beschouwend zijn over het dagelijks leven, teruggrijpen op het verleden en dromen over de toekomst. Soms vrolijk soms melancholisch, maar altijd weloverwogen.

Hoe klinken de songs dan? Goed geproduceerd en uitgebalanceerd qua sound, dan weer dichtbij, dan weer in de grote ruimte. Van countrypop naar countrywals, van texmex naar countryshuffle en ook nog een parlando (gesproken) lied. Het titelnummer is van de Ierse film Small Engine Repair. Op de rijdende trein zijn verder Bill Kirchen (  elektrische gitaar) en Eliza Gilkyson (achtergrondzangen de Grammy Award- winnaar Texmaniacs) gesprongen.

Russell beschrijft zijn liedjes en het geluid als Jack Kerouac Johnny Cash ontmoet … in Bakersfield. Ondertussen heeft de singer-songwriter, schilder en essayist naast de in totaal vijfendertig veelgeprezen albums,  zes boeken op zijn naam staan – waaronder een boek over zijn kunst, zijn liedjes en een boek met essays over The West.

Dat Russell tot veel in staat is blijkt wel uit het lijstje artiesten die zijn songs op hun repertoire hebben gezet:  Johnny Cash, Doug Sahm, Nanci Griffith, KD Lang, Ramblin ‘Jack Elliott, Dave Alvin, Iris Dement, Dave Van Ronk, Lawrence Ferlinghetti, Tom Paxton, Ian Tyson, Iris Dement, Joe Ely en talloze andere bekende artiesten zijn daar een voorbeeld van. Zijn schilderkunst kun je daarnaast bekijken in musea in de States en daarbuiten.

Een bijna universeel mens, die Tom, niet zo vreemd dat deze nieuwe cd vol staat met prachtige songs, elf in totaal en de zelf ontworpen hoes is een kunstwerk die je er als bonus bij krijgt. ‘October In The Railroad Earth’: niet wachten, maar meteen instappen.

Tom Russell - October in the Railroad Earth

01. October In The Railroad Earth
02. Small Engine Repair