secret combination finally

The Secret Combination – Finally

Format: CD en vinyl
Label: Coast to coast
Release: 19 maart 2021
Te bestellen bij o.a. Bol.com

Nu Robin Borneman de finale van We want more won zal, als men zijn historie checkt, meer aandacht komen voor de muziek die hij maakt, folk, blues en americana. Americana kent in Nederland vele vertegenwoordigers, Ilse de lange, Waylon, The Ragtime Rumours, Jack Hustinx. Zo ook The Secret Combination de band rond singer songwriter Jeff Mitchell die 20 jaar geleden debuteerde met het album Introducing. Deze Jeff Mitchell verzamelde een keur aan muzikanten om zich heen die hun sporen in de popmuziek in Nederland wel verdient hebben (Urban Dance Squad, Het Goede Doel, Slagerij Van Kampen). Het gezelschap bestaat naast Jeff Mitchell uit Rene van Barneveld gitaar, Toni Peroni drums, Robin van Vliet toetsen, Chip Visser bas en Johan Jansen pedal steel. Al twintig jaar brengen zij kwalitatief hoogstaande muziek, Finally is hun vierde album dat zich kenmerkt door hun handelsmerk, de samensmelting van de gitaar, pedal steel en keyboards.

Wat opvalt aan deze dubbel-CD is het fraaie art werk, wat in de LP versie nog indrukwekkender is. Het is van de hand van de dit jaar te vroeg overleden cabaretier/muzikant Jeroen van Merwijk, een liefhebber van het genre. De dubbel-CD omvat twee albums van zo’n 30 minuten; je hoort de klasse van de muzikanten, een vlekkeloze productie maar toch ondanks dat het fijne luistermuziek is, mis ik die spark die het net wat hit gevoeligheid meegeeft. Het was ook niet de bedoeling denk ik om hits te schrijven maar gewoon lekkere muziek maken.

Waar CD 1 wat dromerig is zit er in CD 2 wat meer pit. Wat ik zelf fijn vind als ik een CD opzet is dat ik met de openingstrack een CD wordt ingezogen, dit is hier niet het geval, Not a days goes by kabbelt rustig voort. Ik veer pas op bij het tweede nummer 3 minutes, een funky opstap naar die karakteristieke sound van The secret combination, de piano, gitaar, pedalsteel. Dit wordt gevolgd door het mooie You know i know. Het echte Americana gevoel krijg je pas bij het laatste nummer van CD 1 You can do better, het heeft dat gevoel van lege highways en voorbij rollende tumbleweeds, heerlijk desolaat klinkt dit nummer.

CD 2 kent wat meer pit; het vlotte Mr. Mailman met dat lekker jankende pedal steel geluid, het countryrock ’n roll achtige Considering you. Het beste nummer is het lekker door stampende Ain’t no crime, waar in de pompende bas en het lekkere gitaarwerk/pedal steel werk de boventoon voeren. Rainy day parade doet met denken aan Elton John, de verstilde piano, krachtig gezongen door Jeff Mitchel die over een fijne stem beschikt. De dubbel-CD sluit af met het naar verhouding stevige Real love, strak swingend bas ritme, dwingend drummetje, afgewisseld met fijn piano/keyboard/gitaar solowerk; altijd goed om af te zo’n lekker swingend nummer, dan wil een CD nog eens opzetten.

Het kostte The secret Combination 13 jaar om tot dit album te komen en het loont de moeite om het te beluisteren.

CD 1:
01. Not a Day Goes By