Recensie: Solomon Hicks – Carrying on the Torch of the Blues

Solomon Hicks - Carrying on the Torch of the Blues

Solomon Hicks – Carrying on the Torch of the Blues
Release datum: 2016. Organic Recordings

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Nieuwe plaat van een gloedvolle blueszanger/gitarist die, ondanks dat hij net uit zijn tienerjaren is, al een volwassen geluid laat horen. Carrying on the Torch of the Blues bevat soulvolle zang, fijn toeterende blazers en aangenaam gitaarspel.

De twintigjarige Solomon Hicks uit New York, bekend bij zijn fans als King Solomon, is sinds zijn dertiende actief in de muziekwereld als performer in de befaamde Cotton Club met een 13-koppige band. Hij nam op veertienjarige leeftijd zijn eerste cd Embryonic op met de Cotton Club All-Star Band. Hicks studeerde jazz, klassieke en Afro-Cubaanse gitaar aan onder meer de Harlem School of the Arts, Boys Conservatory en de Brooklyn Music Academy. Solomon speelde met artiesten als Tony Bennett, Russell Malone, de BB King Blues Band, Lonnie Youngblood, Elvin Bishop, de JC Hopkins Big Band en vele anderen.

In een interview met de Amerikaanse The Hartford Courant zegt hij over de blues die hij speelt: “What really hooked me about the blues was the great energy I heard in the guitar players I listened to as a kid. One of the things that grabbed me about Buddy Guy’s or Freddie King’s blues playing is the terrific amount of energy and the power they generate with their vibrato.” (Lees het interview hier: http://articles.courant.com/2014-02-27/entertainment/hc-solomon-hicks-0228-20140227_1_blues-b-b-king-cotton-club)

Op Carrying on the Torch of the Blues zijn alle arrangementen gedaan door producer en keyboardspeler Jeff Levine. You Don’t Want Me Anymore is geschreven door Hicks, Jukin’ At The Cotton Club door Hicks/Salem/Levine en I Never Thought is geschreven door Hicks/Levine. Titelnummer van de plaat Carrying On the Torch of the Blues is het muzikale statement van Solomon Hicks waarin hij in de tekst verwijst naar zijn diverse blueshelden, zoals Buddy Guy, Freddie King, BB King, Muddy Waters en Willie Dixon. Een fijn uptempo nummer met scherpe gitaar waarin naast andere blazers ook Jake Clemons, saxofonist bij de Bruce Springsteen and the E Street Band, een prettig partijtje meeblaast. Scherp is ook het langzamere Homework met Southside Johnny op de bluesharp. Het nummer klinkt als een opgevoerde versie van de jazzklassieker Summertime. De licks die Hicks en Southside Johnny uitwisselen zijn een genot om naar te luisteren.

Minder is het funk geörienteerde Fooling Around dat door de overstuurde gitaar en zang niet overtuigt. Beter is My Baby, een cover van Willie Dixon met een warm gloeiende Hammond en dat zeer ontspannen klinkt. De Hammond is ook zeer aanwezig in Paul B. Allen, Omaha, Nebraska, Pt. II. Ook mooi: de bluesy cover van I Saw Her Standing There van McCartney/Lennon dat een breed uitgesponnen en loom arrangement krijgt met een heerlijk jankende gitaar. Lekker voorstuwend is I Never Thought.

Solomon is een uitstekende jazz- en bluesgitarist, zanger en componist. Hij blinkt op deze plaat uit op jazz, blues en funk. Een opmerkelijk volwassen plaat voor iemand die pas 20 jaar is.

1. You Don’t Want Me Anymore 4:28
2. Homework (feat. Southside Johnny) 5:33
3. Carrying On the Torch of the Blues (feat. Jake Clemons) 4:55
4. Jukin’ At the Cotton Club 4:08
5. I Saw Her Standing There 5:39
6. Fooling Around 4:39
7. I Want to See You Again 5:00
8. The Hook of Love 4:14
9. I Never Thought 4:04
10. Around the World 4:48
11. Paul B. Allen, Omaha, Nebraska, Pt. II (feat. Jeff Levine) 6:36
12. My Baby 5:17

Website: www.solomonhicks.net en http://kingsolomonhicks.com/

19 maart 2016|Categories: Recensies|Tags: |0 reacties

We horen graag je mening! Voeg reactie toe