Foto Recensie: Sharrie Willliams - The world is in trouble

Format: CD, digital
Label: Faith records 3
Release: 3 april 2023

Het is goed als lezers ons attenderen op albums die we zeker niet moeten overslaan voor een review. Er verschijnen honderden albums per jaar en om deze allemaal mee te nemen is ondoenlijk. Daarom is het goed als men een album aandraagt voor een review. Beter nog is het als men zelf hun eigen gedachten daar bij opschrijven en opsturen naar Bluesmagazine, maken wij er wel een mooi artikel van.

Zo gebeurde dit met het album The world is in trouble van Sharrie Williams dat nu voor me ligt. Het is een album dat even moest landen. Bij een eerste luisterbeurt hoorde ik een power vrouw met een dijk van een stem en verder veel spetterend gitaarwerk. Alleen op een of andere manier kon ik er geen vinger achter krijgen wat het album betekende, tot ik een tweede mail ontving van de lezer die zijn kennismaking met Sharrie deelde. Toen viel het kwartje van wat dit album is; een afrekening met het verleden, een wederopstanding van een vrouw die ervaren heeft dat het leven, zeker in de muziek business, niet over rozen gaat.

Wat het album zo goed maakt is de boodschap die Sharrie Williams ons wil meegeven middels soulvolle krachtige vocalen. Wat het album mede zo goed maakt is het gitaarspel van Lars Kutsche. Lars leerde Sharrie kennen in 2001 tijdens een optreden en ze raakte bevriend en in de jaren daarna trad hij op als haar bandleider. Ook schreef hij mee aan en produceerde hij drie van Sharrie Williams albums. Zijn gitaarspel, hoe hij die inzet, ruig zoals openingstrack Walls, dan weer klassieke blues zoals in de slow blues titeltrack The world is in trouble, of heel subtiel om de kracht van de stem te benadrukken in Here today gone tomorrow, alles is van hoogstaande klasse.

Die boodschap van wederopstanding die Sharrie ons mee wil geven komt het sterkst naar voren in nummers als Movin’ Forward, Confident woman en Blues leave me alone een duet met haar zoon Charles Allen. De urgentie in haar stem verpakt in soulvolle blues nummers voorzien van weergaloos gitaarspel van Lars Kutschke maken dit een erg persoonlijk album. So amazing, Here today gone tomorrow en Angel of mercy verhalen over de diepste gevoelens, over datgene waar je steun uit kunt putten om de moeilijke weg voorwaarts te kunnen volhouden. Er wordt soms minachtend gedaan over het geloof in God maar het kan voor mensen een strohalm zijn om zich aan vat te klampen.

Een eerlijk en persoonlijk blues album wat Sharrie Williams ons doet toekomen. In elf nummers verpakt ze haar boodschap van hoop en liefde in een mix van soulvolle blues en ingetogen ontboezemingen. Een album dat moet groeien maar gebruik je de shuffle play dan wint het album veel aan zeggingskracht omdat je dan meer gespitst bent op wat komen gaat. Een erg inspirerend album.

Walls

1. Walls
2. Confident woman