Sari Beth Schorr is een Amerikaanse bluesrock zangeres en songwriter uit New York. In januari 2015 werd de legendarische producer Mike Vernon, bekend van zijn werk met Fleetwood Mac, John Mayall, Eric Clapton, David Bowie en vele anderen, uitgenodigd om zijn Keeping The blues Alive Award in ontvangst te komen nemen tijdens de prestigieuze International Blues Challence in Memphis. Het was daar dat Mike getuige was van de vocale prestaties van Sari Schorr. Mike, die al op pensioen was, raakte zo onder de indruk van Sari, dat hij haar dadelijk voorstelde om samen een album op te nemen. Haar debuutalbum ‘A Force Of Nature’ dat in september 2016 verscheen bevatte twaalf nummers, waarvan Sari er negen zelf schreef of mee hielp schrijven. Er stonden drie covers op het album en met Innes Sibun, Walter Trout en Oli Brown waren er een paar geweldige gitaristen die hun medewerking verleenden aan dit debuut album. Met ‘A Force Of Nature’ belandde Sari op nummer één van de IBBA Charts en ontving ze nominaties voor beste zangeres en beste album. Op vijf oktober 2018 verscheen de opvolger ‘Never Say Never’, een album dat live werd opgenomen om de rauwe energie van haar muziek vast te leggen. ‘Never Say Never’ loste de hoog gespannen verwachtingen helemaal in. Na dit album koos Sari voor een volledig nieuwe band voor haar Europese concerten. Ondertussen werd Sari ook opgenomen in de New York Blues Hall Of Fame. Op 6 maart verschijnt bij Manhaton Records haar derde album ‘Live In Europe‘. Deze keer koos de Amerikaanse zangeres voor een live album dat opgenomen werd tijdens haar recentste Europese tour. Er staan twaalf songs op ‘Live In Europe’. Tien daarvan werden live opgenomen, de laatste twee nummers zijn bonus tracks.

Tekst: Walter Vanheuckelom, i.s.m. ConcertMonkey.be

Het live album wordt geopend met de stevige rocker ‘The New Revolution’, een nummer dat Sari samen met haar bandleden schreef en dat te vinden is op haar meest recente studioalbum ‘Never Say Never’. In dit politiek geladen nummer, dat over vrijheid gaat kan de band meteen al het goeds dat over hen verteld wordt bewijzen. Bassist Mat Beable en drummer Roy Martin zorgen voor de stomende rock groove. Het Hammond van Bob Fridzema heeft veel inbreng en met een toetsentovenaar als Bob biedt dit instrument steeds een grote meerwaarde. Zijn verschroeiende en wervelende riffs op de klavieren stuwen het nummer vooruit en het splijtende fenomenale snarenwerk van gitarist Ash Wilson gaat door merg en been. Het grote doel van ‘The New Revolution’ is vrijheid en met haar geweldig krachtige stem weet zangeres Sari Schorr haar boodschap met veel passie en overgave te verkondigen. Voor de mannelijke fans die hopen op een relatie met Sari geef ik de raad om goed naar ‘Demolition Man’ te luisteren, want hierin zingt Sari welk soort man ze nodig heeft. Ook hier weet de zangeres je met haar rauwe overtuigende stem te raken met elk woord dat ze zingt. De midtempo rocker ‘Demolition Man’ is een uitstekend verlengstuk van zijn voorganger en bevat ongeveer dezelfde ingrediënten, namelijk een weergaloze rauwe stem, een stevige groove en scheurend gitaarwerk. Het grote verschil is dat Hammondspeler Bob Fridzema hier uithaalt met een fantastische, verschroeiende solo. Met subliem toetsenwerk drukt hij zijn stempel op dit nummer. ‘Ain’t Got No Money’ is een probleem dat velen onder ons al wel eens meegemaakt hebben en ook Sari kent het probleem. Ash Wilson opent het nummer met een vlijmscherpe krijsende gitaar riff. Aan het prachtige geluid te horen denk ik dat hij dit doet op zijn witte Duesenberg gitaar. Wanneer Sari begint te zingen in ‘Ain’t Got No Money’ pakt haar fenomenale en krachtige stem je dadelijk bij de strot en laat die niet meer los. Alles klopt in deze krachtige midtempo song. De ritme sectie met Roy Martin op drums en Mat Beable op bas leveren uitstekend werk. Beide heren zorgen elke keer opnieuw voor een sterke stuwende groove. Gitaarvirtuoos Ash Wilson blijft het ganse nummer gretig rondstrooien met verschroeiende gitaar riffs en hij zet met een zinderende snarensolo zelf de kers op de taart van deze sterke song.

De meeslepende en melodieuze pop/rock ballade ‘Turn The Radio On’ is een heel radiovriendelijk nummer. Het stemgeluid en timbre waarmee Sari Schorr het nummer zingt, kan je een beetje vergelijken met deze van Kim Carnes in ‘Bette Davis Eyes’. In deze song vertelt Sari het verhaal over het vinden van de juiste man op het verkeerde moment. Sari Schorr is geen dromer, ze zingt over de harde realiteit van het leven. In ‘Damn The Reason’ heeft de zangeres uit de Big Apple het over huiselijk geweld. Ze zingt het nummer weer met een enorme intensiteit, zodat elk woord je raakt tot in de kleinste vezel van je lichaam. Super gitarist Ash Wilson, is het perfecte verlengstuk de zangeres en slaagt er op zijn zes snaren in, hetzelfde gevoel en passie weer te geven als Sari met haar stem. Top nummer. Ook Bob Fridzema is weer op een geweldige wijze aanwezig. Met zijn huilende Hammond klanken versterkt hij de sfeer van pijn, verdriet en hulpeloosheid nog meer. Top nummer. Met strak ritmisch slagwerk trekt Roy Martin ‘I Just Want To Make Love To You’, één van de weinige covers op dit album, op gang. In 1954 nam Muddy Waters ‘I Just Want To Make Love To You’ op en een paar jaar later had Etta James er een grote hit mee. Beide versies verschillen heel veel met de stomende rockversie die Sari hier brengt. Mat op bas en Roy op drums zorgen voor de heerlijke stuwende rock groove en gitarist Ash Wilson zet die power groove nog wat kracht bij met een geweldig sterke, steeds weerkerende gitaar riff. Het blijft niet bij die riff alleen, want even later volgt een waanzinnige snarensolo die door merg en been gaat. In dit meer dan tien minuten durende opwindende nummer haalt ook Bob Fridzema erg knap uit met een gevarieerde en onweerstaanbaar op het Hammond solo en vocaal is het genieten van de geweldige sterke strot van Sari. Deze boeiende en geweldige versie van ‘I Just Want To Make Love To You’ is één van de vele hoogtepunten van dit live album en dat is ook duidelijk te horen aan het daverende applaus van het enthousiaste publiek.


In de stevige midtempo rocker ‘Thank You’, bedankt de zangeres haar geliefde op een sarcastische wijze. Bedankt voor niets, want niets is alles wat ik heb, zingt de New Yorkse brutaal en met spot in haar stem. De zangeres heeft een groot bereik met haar stem en dat is ook nodig in dit soort songs. Ash Wilson imponeert met een scheurende en verschroeiende Wah Wah solo en geeft zo de song nog meer rauwe kracht. Het gaspedaal wordt iets verder ingeduwd voor de verschroeiende rocker ‘Valentina’, een alter ego voor Sari Schorr. Het dwingende pulserende slagwerk van Roy Martin en de diepe baslijn van Mat Beable zorgen voor de stevige rock groove. Ash Wilson toont nogmaals zijn klasse met een schitterende en vingervlugge solo op zijn sixstring. Bob Fridzema is het gehele nummer uitstekend aanwezig en bepaalt zo mee de sound van het nummer. ‘Valentino’ heeft een melodieus refrein, dat weer met heel veel intensiteit en power door Sari wordt gezongen. ‘Back To LA’ is een schitterend radiovriendelijk nummer, dat perfect in het repertoire van Bruce Springsteen zou passen. Het zou me niet verbazen dat The Boss er een grote hit mee scoren zou scoren als hij ‘Back To LA’ opnam. Spijtig genoeg krijgt Sari op de radio niet de kansen die Bruce krijgt. Sari zingt het nummer weer met heel veel overtuiging en het sterke refrein nodigt uit om mee te zingen. Ash schittert op de gitaar en ook Bob heeft een groot aandeel in de sound van deze aanstekelige pop/rock song. De tweede cover op het album is ‘Black Betty’, dat origineel een Amerikaans volksliedje is. De meest bekende opname dateert al van 1939, toen bluesmuzikant Leadbelly het nummer opnam. Ondertussen werd het ontelbaar keren gecoverd. Ram Jam maakte er in 1977 een hardrock versie van makte en er erg hoog mee scoorde in de hitlijsten. Het zou me niet verbazen als de versie van Sari Schorr het succes van Ram Jam zou evenaren. Sari blaast dit heel bekende nummer nieuw leven in en drukt haar eigen stempel op ‘Black Betty’. Het begin en het einde klinken rustig, maar tevens dreigend en als het nummer plots explodeert, zorgt het meeslepende ritme van deze klassieker er voor dat je helemaal mee bent in het verhaal van ‘Black Betty’.

Het wordt intiemer in ‘Ready For Love’, de eerste van de twee bonus tracks. Deze Bad Company cover werd geschreven door Mick Ralphs, maar Sari en haar jongens maken er een heel eigen versie van. De gevoelvolle en emotionele stem van Sari en het prachtige pianospel van Bob Fridzema spelen de hoofdrollen in deze prachtige power ballade. In de glorieuze bluesrocker ‘King Of Rock And Roll’ creëert Sari Schorr haar eigen crossroads naar de duivel, alleen is zij op zoek naar de ‘King Of Rock And Roll’. Deze stevige rocker heeft een swampy gitaar intro en een sterk en melodieus refrein. Met haar krachtige stem weet Sari het nummer weer overtuigend te zingen en haar gitarist Ash Wilson haalt vernietigend uit op zijn sixstring. De combinatie van Sari’s stem en de vlijmscherpe gitaar van Ash levert spetterend vuurwerk op. Bob Fridzema helpt de sound van het nummer bepalen met zijn prachtig pianospel. ‘Live In Europe’ van Sari Schorr is een schitterend live album. Sari beschikt over een prachtige en krachtige stem en heeft met, gitarist Ash Wilson, toetsenist Bob Fridzema, drummer Roy Martin en bassist Mat Beable, vier uitstekende muzikanten achter haar staan. De nummers zijn gekozen uit ‘A Force Of Nature’ en ‘Never Say Never’, de twee uitstekende studioalbums van Sari. Buiten het nieuwe album heb ik nog meer goed nieuws, want wie Sari en haar band live aan het werk wil zien kan dat binnenkort. In maart en april tourt de zangeres uitgebreid in Europa en ze begint haar tournee in onze lage landen. Op vrijdag 6 maart is ze te gast in Groene Engel in Oss (NL) en een dag later, op zaterdag 7 maart is ze de headliner op het Hageland Blues & Roots Night Festival in GC De Roos te Glabbeek (B), zie concertagenda.


Sari Schorr
Live In Europe

Label: Manhaton Records
Release datum: 6 maart 2020

Tracks
01. The New Revolution
02. Demolition Man
03. Ain’t Got No Money
04. Turn The radio On
05. Damn The reason
06. I Just Want To Make Love To You
07. Thank You
08. Valentina
09. Back To LA
10. Black Betty
11. Ready For Love
12. King Of Rock And Roll

Sari Schorr: Zang
Bob Fridzema: Hammond en piano
Ash Wilson: Gitaren
Mat Beable: Bas
Roy Martin: Drums

Online: www.sarischorr.com