Foto Recensie: RHR (Redfern, Hutchinson & Ross) - Mahogany Drift

RHR (Redfern, Hutchinson & Ross) – Mahogany Drift
Format: CD – Digital / Label: Taller Records
Releasedatum: 1 november 2018

Southern rock en Americana hoeven tegenwoordig niet per se meer uit de USA te komen. Dat bewijst dit album van de Britse band RHR wel. RHR staat voor de namen van de drie(!) gitaristen in de band: Troy Redfern, Jack J. Hutchinson en Mike Ross, aangevuld door drummer Darren Lee en bassist Jack Browning.
Ik vind het persoonlijk wat ver gaan om deze band als een echte Southern rock band neer te zetten. Een zeer stevige bluesrock band komt meer in de richting met af en toe wel wat Southern rock en Americana invloeden.

Het album opent met een staaltje spijkerhard bluesrock in She Painted The Moon. Een nummer met keiharde gitaarriffs, wat natuurlijk niet zo verwonderlijk is met drie gitaristen. Het nummer heeft veel van door Led Zeppelin beïnvloede bluesrock. Verpletterend hard groovend met rauwe bluesy zang en volop gitaarsolo’s, de éne nog splijtender dan de ander. Van Southern rock of Americana is hier nog niets te bespeuren. In Rapture wel. Daar doet de Southern rock voorzichtig zijn intrede in een stevig stuwende rocker. Een echt recht voor z’n raap nummer met lichte Lynyrd Skynyrd invloeden maar ook gitaarriffs die uit “Get It On” van T. Rex lijken te komen.
Home On Judgement Day heeft een vrij hoog Americana gehalte door het gebruik van de akoestische gitaar. Mede daardoor, maar ook door de Jon Bon Jovi-achtige zang, doet dit nummer aan Bon Jovi denken.
Mahogany heeft een broeierig bluesy begin en gaat over in dreunende bluesrock met lichte (oude) Fleetwood Mac invloeden. Een instrumentaal nummer, dat een prima uitlaatklep is voor de scheurende en gierende gitaristen. Wel jammer van het vrij abrupte eind. De funky bluesrocker Ghost Hound Rider komt uit het straatje van The Black Crowes. Een gemeen, hard groovend nummer, doorspekt met priemende gitaarsolo’s. Satisfied is daarna een super log dreunende smerige rocker met rauwe vervormde zang, allerlei noises en distorted gitaren.
De rust keert terug in de breekbare ballad Solemn Song met huilend gitaarwerk en lichte Bad Company invloeden. De tweede instrumental op dit album is het spetterende psychedelische Drift. Een bluesrock nummer met uiteraard de gitaren in de hoofdrol. De Southern rock komt weer even om de hoek kijken, zij het lichtjes, in het lichtfunky Holler. Een nummer met prima samenzang waardoor het geluid van een band als The Marshall Tucker Band bij mij boven kwam drijven. Leviathan heeft hetzelfde Americana geluid als het eerdergenoemde Home On Judgement Day.
In de afsluiter, Miles Away, worden de beste elementen uit de muziek van The Black Crowes en The Rolling Stones verweven in een pompend funky nummer.

RHR kan het beste onder de noemer bluesrock geparkeerd worden. Maar dan wel bluesrock van een uiterst hoog energiek en spijkerhard soort.

RHR Redfern Hutchinson & Ross 'Mahogany Drift' album promo video (Official)