ray-cashman-slow-drag

Ray Cashman – Slow Drag
Format: CD / Label: Knick Knack Records
Releasedatum: 15 November 2016

Tekst: Rick Kanselaar

‘Slow Drag’ is de titel van het laatste album van Ray Cashman, een man die zichzelf betitelt als Gumbo troubadour. Zijn muziek is een mix van pure blues, swamp en cajun. Best bestemd om gespeeld te worden in een stoffige dorpje, zittend in een schommelstoel voor de deur van een houten huis ergens heel diep in het zuiden van Mississippi. En laat Ray Cashman dat nu net gedaan hebben op zijn eigen veranda met de release van dit album.

Cashman haalt de inspiratie voor zijn songteksten en muziek uit eigen ervaringen, tijdens de reizen die hij maakt maar ook uit de vroege Amerikaanse literatuur. Dit levert op zijn zesde volledige album eerlijke en gepassioneerde muziek op. Oorspronkelijk komend uit oostelijk Texas maar tegenwoordig wonend in de heuvels rond Nashville maakt Cashman muziek met gevoel. Ray Cashman toert intensief door de States maar doet hij ook op regelmatige basis Europa aan.

De stemming op de cd is kalm en ingetogen en vormt een kabbelend geheel. Ray Cashman brengt subtiele arrangementen en nergens gebeurt het overdadig. Subtiliteit blijft een belangrijk ingrediënt. Op ‘Slow Drag’ gaat het vooral om de ambacht van het liedjes schrijven getuige de nummers Fame, Nana’s Diner en Baby. Tegelijkertijd zorgt dit er wel voor dat de plaat nergens echt spannend wordt. Echter Cashman doet waar hij goed in is, niet meer en niet minder, luister maar eens naar Full Moon over Orleans en She’s Just a Girl (reprise). Cashman levert met ‘Slow Drag’ een degelijke bluesplaat zonder franjes af.

Ray Cashman @ Almost Austin

01. Fame
02. Nana’s Diner