Foto Recensie: Old Riley & The Water – Biting Through

Old Riley & The Water – Biting Through
Release datum: 1 november 2018

Tekst: Martin van der Velde

Tot voor kort opereerde de uit Saragota Springs, New York afkomstige Sean Riley nog onder de naam Sean Riley Blus Band maar onlangs veranderde hij de band naam in Old Riley & The Water. Zo’n vier jaar geleden besluit Sean Riley zijn heil zuidwaarts te zoeken en zo wordt New Orleans zijn nieuwe uitvalsbasis. Al snel verovert hij een vaste plek in de B.B. King’s blues club en de House of Blues en kun je hem wekelijks tegenkomen in één van de vele clubs die Bourbon Street en Frenchman Street rijk zijn.
Hij heeft een gedegen setlijst die bestaat uit originals en bekend covermateriaal, repertoire dat reikt van authentieke delta blues, boogie, rhythm and blues tot zelfs interpretaties van oude traditionele rock ’n roll songs.
De band bestaat naast Sean uit bassist Andres Landry en drummer Ray Micarelli. Jushua Cook maakt als tweede gitarist en backingvocalist de band compleet. Onlangs verscheen ‘Biting Through’, een debuut EP die in de eigen oefenruimte van de band en in de huiskamer van Sean’s Creoolse onderkomen in de binnen stad van New Orleans is vastgelegd.
Joshua Cook heeft garant gestaan voor de productie van het album. Het album kent zeven tracks, zo’n beetje allemaal originals, alleen de openingstrack Howlin’ For My Darling van Chester Burnett en Willie Dixon betreft een cover, die hier overigens met een stevige rauwe rand op de stem vol overtuiging wordt neergezet. De kalme acht maten blues Blues Waking drijft op prima slidewerk en klinkt alleen al daardoor lekker authentiek.
Na het stevig klinkende Kind Hearted Woman komt harmonicaspeler Scott Craver, zonder echt op te vallen begeleidend ondersteunen op de twee daaropvolgende shuffles Try And Understand en Biting Through. De eerste klinkt nog lichtvoetig maar op de cd titeltrack Biting Through worden de effect pedalen danig ingetrapt en dendert er een stevig overstuurde versie van de song de huiskamer in.
Een pad dat de band op het vlot rockende Trouble allang weer heeft verlaten, alleen het verbindende slidespel van Riley hoor je op iedere track voorbij komen. Sean Riley en zijn band zijn ondertussen flink verankerd met de Crescent City, “The musicians and people of New Orleans are a major inspiration for me every day,” laat Riley ons weten, maar je hoort de NOLA sound nagenoeg nergens terug komen op ‘Biting Through’, of het moet de funky benadering zijn op Power To Change, dat me doet denken aan Lee Dorsey’s Get Out Of My Live Woman, waarmee de band deze EP besluit.

Een gevarieerd debuut die naast een gelimiteerde cd uitgave via Spotify, Apple Music, iTunes, Amazon, YouTube, Bandcamp en Google Play verkrijgbaar is. Kortom een fijne schijf met een korte speelduur van een slide spelende New Orleans muzikant, die zijn eigen plan trekt en zingt over liefde, verlies en misstappen.

Old Riley & The Water - Preachin' Blues

01. Howlin’ For My Darling
02. Blues Walking