Foto Recensie: Mitch Woods - A Tip Of The Hat To Fats

Mitch Woods – A Tip Of The Hat To Fats
Format: CD / Label: Blind Pig Records
Releasedatum: 19 april 2019

Pianist-zanger Mitch Woods behoeft uiteraard geen introductie meer en het is ook alom bekend dat zijn muziek vol zit met boogie woogie, blues en New Orleans rhythm & blues. Om die reden werd Mitch gevraagd om op te treden op het jaarlijkse New Orelans Jazz & Heritage Festival in 2018 en werd hem gevraagd om een eerbetoon aan Fats Domino te verzorgen.

Speciaal voor die gelegenheid bestond zijn band, Rocket 88s uit een aantal gelouterde New Orleans muzikanten, namelijk John Fohl (gitaar), o.a. Dr. John), Cornell Williams (bas, o.a. Jon Cleary), Terence Higgins (drums, o.a. Tab Benoit), Roger Lewis (baritonsaxofoon, o.a. the Dirty Dozen Brass Band), Amadée Castenell (tenorsaxofoon, o.a. Allen Tussaint) en Brian “Breeze” Cayolle (tenorsaxofoon, o.a. Allen Toussaint).
En je hoort op dit album dat dit optreden een waar feest is geweest, gezien de reacties van het publiek maar ook gezien het plezier dat Mitch en zijn band uitstralen.

Het is continue swingen geblazen. En dat begint met Solid Gold Cadillac, een van Mitch vertrouwde mix van rhythm & blues en boogie woogie, die vanouds als de neten swingt. De volgende swinger is een cover van het Wynonie Harris nummer Down Boy Down, wederom onweerstaanbaar swingend met knallende saxofoonsoli. Mojo Mambo is hoorbaar door het werk van Professor Longhair geïnspireerd met die kenmerkende luie funky New Orleans swing met een groovend pompende piano en priemende gitaarsolo.
Crawfishin’ is een ode aan de rivierkreeft en die moet wel verrekte lekker zijn gezien deze geweldig swingende ode. Dan volgt het Fats Domino eerbetoon, dat bestaat uit drie nummers, Blue Monday, Jambalaya en Walking To New Orleans. Ze worden uiterst respectvol ten gehore gebracht en vanuit de hemel zie je Fats Domino glunderend met zijn pretoogjes toekijken. Het Mitch feest bereikt een hoogtepunt met de spetterende uitvoering van Ike Turner’s Rocket 88. Een kolkend swingende boogie woogie.
De afsluiter komt in de vorm van The House Of Blue Lights, o.a. bekend van Freddie Slack maar ook van The Andrews Sisters. En uiteraard weer in een onweerstaanbare swingende uitvoering!!!

Mitch Woods & His Rocket 88s hebben een zeer feestelijk en swingend live album uitgebracht waarop op een zeer respectvolle manier de New Orleans rhythm & blues in het zonnetje wordt gezet.

Walking to New Orleans