Foto Recensie: Mink DeVille - Too Much Heart: Finest Moments

Mink DeVille – Too Much Heart: Finest Moments
Format: CD, Digital / Label: Warner Music Group
Releasedatum: 1 maart 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

Eén van de meest ondergewaardeerde artiesten is wel Willy DeVille (geboren als William Borsay in 1950). Het grote publiek heeft hem nooit op waarde weten te schatten, terwijl hij wel degelijk van onschatbare waarde was, en ondanks zijn dood in 2009, nog steeds is. Hij was, samen met zijn band Mink DeVille, één van de grondleggers van de punk. De groep was één van de oorspronkelijke huisbands van de befaamde New Yorkse nachtclub CBGB, die midden jaren zeventig een grote rol heeft gespeeld in het ontstaan van punkmuziek. Het betekende uiteindelijk ook de doorbraak van de band. Het liedje Spanish Stroll, afkomstig van het debuutalbum ‘Cabretta’ uit 1977 is de grootste internationale hit van de groep, maar ook latere singles als Each Word’s A Beat Of My Heart, Demasiado Corazon en Love & Emotion deden het erg goed in de internationale hitlijsten.

Hoewel je bij punk vooral denkt aan luidruchtige rauwe en ongepolijste pop- en rockmuziek met veel gitaren, niet altijd even zuivere zang en rebelse teksten, was Mink DeVille in hart eigenlijk een onvervalste rhythm & blues band. De groep combineerde (in mindere mate) punkrock met vintage R&B, latin, zydeco en cajun. De muziek was daarmee veel ritmischer, melodieuzer en aanstekelijker dan pure punkrock. De band verkoos percussie, castagnetten en accordeon boven vervormende gitaren. Willy DeVille zelf was een ouderwetse soul zanger en een hopeloze romanticus. Met zijn kenmerkende rauwe, doorleefde, welluidende, zoete en ietwat nasale stem en zijn emotionele teksten die dikwijls over de liefde gingen (en over zijn leven als junky), wist hij een gevoelige snaar te raken.
Willy was in alle opzichten anders dan de rest en viel in feite overal buiten de boot, maar dat was ook meteen zijn aantrekkingskracht. Niet alleen zijn muziek, zijn zang, tekstbeleving en kwetsbaarheid viel in de smaak, maar ook zijn uiterlijk en kledingstijl behoorden tot die aantrekkingskracht. Hij was op z’n zachts gezegd een nogal aparte verschijning met zijn pompadour kapsel (en vele jaren later met zijn lange donkere lokken), potloodsnor en macho dandy stijl. Hij was een beetje een kruising tussen een gangster, zigeuner en een piraat en later had hij zichzelf het uiterlijk van een indiaan aangemeten. Daarnaast zag je goed dat het leven hem zwaar viel en hij al jaren een fervent drugsgebruiker was. Drugs beheersten zijn leven en is hoogstwaarschijnlijk ook de reden waarom Willy DeVille nooit echt groot is geworden en altijd de underdog is gebleven.

Met Mink DeVille, opgericht in 1974, bracht de singer-songwriter zes studioalbums uit; ‘Cabretta’ in 1977, ‘Return To Magenta’ in 1978, ‘Le Chat Bleu’ in 1980, ‘Coup De Grace’ in 1981, ‘Where Angels Fear To Thread’ in 1983 en ‘Sportin’ Life’ in 1985. Na deze laatste Mink DeVille-plaat (en vele bandwisselingen later) besloot Willy dat het welletjes was en ging door onder zijn eigen naam.
Voor zijn eerste solo plaat ‘Miracle’ (1987) werkte hij samen met Mark Knopfler (Dire Straits), die het album produceerde. De single Storybook Love werd een grote hit nadat het gebruikt werd in de film The Princess Bride. Met zijn cover van Hey Joe, die we natuurlijk kennen van Jimi Hendrix, maakte Willy in 1992 een onverwachte comeback hit. Het liedje stond op zijn tweede solo plaat ‘Backstreets Of Desire’. In de jaren erna verschenen er een aantal live-cd’s en nog eens zes studio albums, waarvan ‘Pistola’ uit 2008 de laatste is. In 2009 overleed Willy DeVille op achtenvijftig jarige leeftijd aan de gevolgen van pancreaskanker in een ziekenhuis in New York.

DeVille’s muziek wordt tot op de dag van vandaag nog steeds op de radio gedraaid, al weet het gros van de mensen niet eens wie de beste man was of ‘hoe het bandje eigenlijk heette’ dat Spanish Stroll jaren geleden opnam. Gelukkig hebben grotere artiesten als Tom Waits, Van Morrisson, Dr. John, Bruce Springsteen en Bon Jovi hem wel altijd op waarde weten te schatten en hebben allemaal het podium met hem gedeeld.

Liefhebbers en fans van Willy, en met name van Mink DeVille, kunnen hun hart nog één keer ophalen met de komst van verzamelaar ‘Too Much Heart: Finest Moments’, die twintig van de bands beste liefdesliedjes bevat. Het album opent met, hoe kan het ook anders, het swingende Demasiado Corazon (Too Much Heart). Het zet meteen de toon voor de rest van de plaat.

De veelzijdigheid van de band komt met deze cd duidelijk naar voren. Er wordt een fijne afwisseling gemaakt tussen latin, zydeco en cajun georiënteerde nummers als Demasiado Corazon, You Better Move On, Maybe Tomorrow, Around The Corner, River Of Tears, End Of The Line, en vintage New Orleans rhythm & blues songs als Each Word’s A Beat of My Heart, Love & Emotion, Just Give Me One Good Reason en Lilly’s Daddy’s Cadillac. Ook pure blues komt aan bod met de liedjes So In Love Are We, Help Me Make It, Teardrops Must Fall en The Moonlight Let Me Down. Daarnaast hoor je toch ook de punkrock invloed terug in Love Me Like You Did Before, She Was Made In Heaven en Are You Lonely Tonight. Vervolgens heb je ook nog de allegaartjes Keep Your Monkey Away From My Door, Pick Up The Pieces en Funky Love’s Got A Hold On Me, die niet in een hokje te plaatsen zijn.
Ook de variatie in snelheid; van soulvolle ballads tot swingende uptempo songs, is typerend voor Mink DeVille. De band wist het altijd spannend en interessant te houden met de verschillen in tempo, ritme en muzikale invloeden.

‘Too Much Heart: Finest Moments’ is een mooie verzameling van liedjes over het fenomeen dat liefde heet. Een dynamisch album dat de speelstijl, het timbre en de veelzijdigheid van Mink DeVille goed weergeeft. Het laat zien wat de band, en in het bijzonder Willy DeVille, in z’n mars had en waar de kracht lag. Alles was uit het leven gegrepen. Willy DeVille kende de klappen van de zweep; de harde waarheid van het straatleven, de ghetto, het drugsgebruik, maar ook liefde. Hij en zijn bandleden brachten dit alles samen in een niet in één hokje te duiden muziekstijl, die, zeker voor die tijd, ver buiten de gebaande paden trad. De combinatie van meerdere genres, de rake teksten en Willy’s rauwe, doorleefde frasering van de harde realiteit en zijn tegelijkertijd romantische overtuiging en hunkering, maken de muziek van Mink DeVille tijdloos en authentiek.

Mink DeVille - Demasiado Corazon [HQ] album version

Tracklist
01. Demasiado Corazon (Too Much Heart)