Foto Recensie: Mary Gauthier – Rifles & Rosary Beads

Mary Gauthier – Rifles & Rosary Beads
Format: CD – LP / Label: Proper Records – Thirty Tigers
Releasedatum: 26 januari 2018

Tekst: Frank Schatorjé

Ik raakte rond 1999 verzeild bij een concert van Mary Gauthier, een muzikante waarvan ik voorheen muzikaal nog niet eerder van had gehoord, maar me aanbevolen was. Zelden was ik zo overdonderd van een concert. De presentatie, muzikaliteit en de teksten van haar songs gingen “door merg en been”. Haar toenmalige cd ‘Drag Queens in Limousines’ werd veel door mij gedraaid en ik ben Gauthier blijven volgen en kopen.
Welbekend is haar levensloop, afgestaan door haar ouders, geadopteerd, dakloos, verslaafd en weer opkrabbelend met een studie. Ze opende door hard werken een restaurant (Dixie Chicken!!!).

Nu is haar achtste studioalbum uit en is ze een gevestigde naam in de Americana scene. Op haar achtste album ‘Rifles & Rosary Beads’ staan wederom elf pakkende tracks. Haar stem is onmiskenbaar meeslepend en de wat laid-back begeleiding laten een vertrouwd geluid horen. Op het album krijgt ze ondersteuning van onder andere Beth Nielsen Chapman met haar fijngevoelige stem, Will Kimbrough  op slide gitaar en Michele Gazich op viool.. De songs werden geïnspireerd door en geschreven met US oorlogsveteranen en gaan over de “niet vertelde verhalen” en oorlogsherinneringen, terugkeer uit diverse oorlogen van deze militairen. Zo beschrijft sergeant, Joshua Geartz, absoluut geen songwriter, zijn belevenissen in Still On The Ride. Hij beschrijft hierin het verliezen van zijn vriend die sneuvelde in de strijd. Maar er is meer!
Vanaf de openingstrack Soldiering On (“What saves you in the Battle/Can kill you at home) tot aan Holes In The Sky (“They thank me for my service/And wave their little flags/They genuflect on Sundays/And yes, they’d send us back”) worden de gevoelens van oorlogsveteranen vertaald in een magnifiek muzikaal document. Een fascinerender eerbetoon kan niet gegeven worden aan oorlogsveteranen die vaak “stank na dank”krijgen als ze soms zwaargewond en beschadigd uit de oorlogsperikelen terug komen.
Dit album moet het dan ook hebben van de donkere sfeer in de muziek en vooral van de inspirerende teksten. De trailer begint met de quote “I Am Fighting For My Country’s Freedom but I Don’t Feel Free” en dat zegt eigenlijk al alles!

Een waar eerbetoon en must have voor iedereen die dit statement wil steunen!

Rifles & Rosary Beads [Official Trailer]

01. Soldiering On