Foto Recensie: Georgina Peach & The Savoys - I’m On My Way

Georgina Peach & The Savoys – I’m On My Way
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: El Toro Records
Releasedatum: 1 februari 2019

Ik dacht even, dat ik een verkeerd album had aangezet want mij bereikte een soulvol rhythm & blues geluid dat ik verwacht van artiesten van het Daptone label. Maar we hebben hier “gewoon” met een Nederlandse formatie te maken, namelijk Georgina Peach & The Savoys!
Dat zegt gelijk al heel wat van hetgeen je op dit album gaat aantreffen. Een gesmeerde mix van rhythm & blues en soul, vol swingende blazers en met een uiterst soulvolle zangeres.

Die zangeres, Cheri “Georgina Peach” Addo werd door de band ontdekt toen zij, al zingend, haar werk als barvrouw deed. De band was direct verliefd op haar stemgeluid en lijfde haar gelijk in. De rest van de band bestaat uit Jerome van Gasteren (gitaar), Roy Raaijmakers (piano, orgel), Evert Hoedt (saxofoon), Mikkel van der Meulen (saxofoon), Martin Ubaghs (bas) en de ook van het Dry Riverbed Trio bekende druimmer Darryl Ciggaar.

Hun nieuwe album is één groot swingfeest, dat wordt ingezet met een cover van de obscure zangeres Dolly Lyon, Palm Of Your Hand. Het origineel verscheen in 1957 op het befaamde Apollo label en werd geschreven door Mamie Turner. We hebben hier te maken met een heerlijk lui voortpompend nummer met krachtige saxen, een uiterst swingende piano en de uitzonderlijk krachtige soulstrot van Georgina. Het blijft swingen in Early Times. Een rauwe rocker waarin de saxen wederom krachtige nuances neerleggen. Een prima swinger in de beste Ruth Brown traditie, voorzien van een Roomful Of Bues geluid.
Jo Ann De single I’m On My Way is een loom swingende rhythm& blues mambo met lichte gospelinvloeden, die zo in de stal van het Daptone label zou passen.Nat King Cole’s Perfidia krijgt een onverwachte lui skank en de rocksteady uitvoering waarin de soulvolle blazers wonderwel passen.
I’d Rather Go Blind van Etta James is natuurlijk overbekend. Georgina heeft de hartverscheurende rauwheid van het origineel om weten te zetten in een emotioneel warm soulgeluid, daarbij geholpen door de warm solerende saxofoons. Ook Walking The Dog van Rufus Thomas is overbekend en wordt hier in een haast New Orleans ritmisch jasje gestoken met een aanstekelijk hoekig swingend resultaat waarin het haast Professor Longhair-achtige losse pianospel ook opvalt. If You Don’t Think is een cover van het Aretha Franklin nummer en is een vrolijk swingend soulnummer met een stuwende ritme- en blazerssectie. Jerome van Gasteren levert hierin een snijdende Steve Cropper solo af.
I Can’t Help Myself is bekend van The Four Tops en werd in het verleden ook al eens gecoverd door de Britse bluesrockers Nine Below Zero. De versie van Georgina en haar mannen is duidelijk op die laatste versie gebaseerd want deze versie klinkt al even rauw en krachtig. Barbara George’s I Know (You Don’t Love Me No More) is voorzien van een jazzy geluid met swingende rollende drums en knorrende saxen. Honey Hush van Big Joe Turner swingt als een trein. Hierin bewijst de band een magistrale swingmachine te zijn met als frontvrouw Georgina met haar krachtige stem.
Verrassend is het afsluitende nummer God Trying To Get Your Attention, dat een cover van een Keb’ Mo’ nummer is. Een nummer met een hoog gospelgehalte.

Als je nog niet tot het geluid van Georgina Peach & The Savoys bekeerd was, ben je dat na dit nummer zeker wel! Deze Nederlandse formatie kan zich meten met welke artiest van het Daptone label dan ook! Een magistraal album!

Georgina Peach & The Savoys - I'm On My Way (El Toro Records)

01. Palm OfYour Hand
02. Early Times