Foto Recensie: Fixxxman – One For The Road

Fixxxman – One For The Road
Releasedatum: 10 mei 2018

Tekst: John Maes

Dit is al weer het derde album dat Rob Hendrikse uitbrengt onder de artiestenaam Fixxxman.  Wederom passend in het thema “On the Road”. De voorgangers ‘The Road So Far‘ en ‘Live On The Road‘  waren grotendeels mixen van eigen werk, bekende en minder bekende covers in de genres Americana, country-blues en rock. Alle voorzien van een eigen Fixxxman sausje. Dat sausje is een eigen brouwsel van Rob waarvan hij het recept zeker niet 1 2 3 zal prijsgeven. Dat is iets wat je ondergaat als je nauwkeurig naar zijn uitvoeringen van deze nummers luistert. Daar ligt zoveel gevoel, passie en rust in waardoor het nauwelijks te omschrijven is en waardoor het bij mij als luisteraar ook zo’n weldadig gevoel geeft. Rob heeft een heerlijke warme hese stem, speelt lekker akoestisch gitaar met heerlijke klank kleuren.

Dit derde album is ook echt voor ons als luisteraars bedoeld. Daar waar Rob in zijn vorige solowerk de nadruk legde op zijn eigen belevenissen onderweg als artiest heeft hij nu voor ons een verzameld werkje gemaakt waarbij het vooral prettig is om onderweg in je auto of motor op te hebben staan. Nog maar zelden een cd in mijn dashboardgleuf gestopt die zo vloeiend de sfeer van het relaxt reizen ondersteund zoals deze ‘One For The Road’. Een op maat gemaakt meesterwerkje.

Het album opent met het gevoelige Tears waarna een meesterlijke uitvoering van JJ Cale’s Call Me The Breeze volgt. Een toepasselijker nummer voor zo’n soort ‘On The Road-album’ is niet denkbaar. Laid Back sfeertje om te smullen. Wat je hier weer meteen hoort is de nauwe samenwerking met producer Rob Orlemans die Fixxxman als grote vriend perfect aanvoelt en dan ook de sound weet neer te leggen zoals geen ander.

Rob Hendriks is een man van groot postuur met een ruig uiterlijk, recht voor zijn raap, maar zoals zo vaak met een klein hartje. Dat hoor je overal door in zijn muziek. ‘Unne Gouwe Gast’ zeggen ze bij ons in Tilburg. Hij speelt wat hemzelf aanspreekt en met zijn eigen interpretatie en geeft zich helemaal over als hij zijn eigen geschreven materiaal zingt. Songs vol emotie en passie. Die dan vervolgens ook weer eens perfect op dit album gezet en gemixt zijn. Een soundje om van te smullen.
Deze keer zijn de twee vrienden ook verder gegaan dan puur ongefilterde muziek maken. Luister maar eens naar de spetterende uitvoering van Hoochie Coochie Man! Rob Orlemans heeft zich ook uitgeleefd als mixer en producer. Er staan een drietal classic-rockers op dit album die op een gewaagde manier gebracht zijn; wat te denken van Another Brick In The Wall (zelfs met een reprise op het eind van het album), Private Investigations en With Or Without You. Alle orgel geluidjes, trucjes, opnames en mixen zitten er gewoon in. Maar dan wel met dat typische, nauwelijks te omschrijven Fixxxman sausje. Vooral het intro en de eerste zinnen in Private Investigations zijn op het lijf geschreven van Rob. Zijn zware tonore stem is hier onnavolgbaar.

Rob is nagenoeg wekelijks te bewonderen in allerlei zaaltjes, bars en cafe’s voor solo optredens door heel Nederland en doet dat vanaf 2016 na het uitbrengen van zijn eerste solo album met meer dan groot genoegen voor het publiek maar vooral ook voor zichzelf.

Zie hiervoor zijn toerschema op de uitgebreide en overzichtelijke website, waar uiteraard in de webshop ook dit album te bestellen is. Op 1 december zal Rob samen met gitarist Bas Paardekooper het voorprogramma verzorgen bij Laurence Jones bij Heyhoef-Backstage in Tilburg.

01. Tears
02. Call Me The Breeze
03. Hand In The Throttle