Foto Recensie: Eric Bibb – Global Griot

Eric Bibb – Global Griot
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Stony Plain Records
Releasedatum: 26 oktober 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Eric Bibb heeft de afgelopen jaren als troubadour heel wat van de wereld gezien. Daarnaast is hij, net als een griot, een dichter, verhalenverteller, (lof)zanger en muzikant. Een griot wordt beschouwd als de bewaarder en verteller van mondeling overgebrachte tradities en geschiedenis. Iets wat Bibb zeker doet met zijn liedjes. De nieuwe plaat van de singer-songwriter heet daarom, heel toepasselijk, ‘Global Griot’.

Al decennia lang weet Bibb sterke verhalen over te brengen via zijn muziek. Met ‘Global Griot’ heeft hij inmiddels zijn tweeëntwintigste studioalbum op zijn naam staan, om nog maar te zwijgen over de vele platen die hij opnam met andere artiesten. Dit beslaat maar liefst zeventien cd’s en dan hebben we het nog niet eens gehad over het lijstje van vier live albums en drie dvd’s. Bij elkaar een dikke verhalenbundel en een behoorlijk oeuvre dus.

‘Global Griot’ werd in 2017 opgenomen in zeven landen, waaronder in Bibb’s thuishaven Zweden. Naast zijn Zweedse band zijn ook de internationaal bekende Malinese zanger en gitarist Habib Koité, met wie Eric ook de plaat ‘Brothers In Bamako’ uit 2012 opnam, de West-Afrikaanse kora speler Solo Cissokho en zijn oude vriend en muziekcomponist Harrison Kennedy te horen. Kennedy hoor je als gastzanger op de nummers Brazos River Blues, Black, Brown & White, Listen For The Spirit en Spirit Day. Verder horen we ook de Jamaicaanse ska- en reggaezanger Ken Boothe, zangeres Linda Tillery en Eric´s vrouw Ulrika Bibb. Al deze verschillende artiesten, evenals Bibb’s achtergrond, reizen en muzikale ontdekkingen, zorgen ervoor dat ‘Global Griot allerlei verschillende invloeden bevat. Van lichte New Orleans jazz tot roots, swamp blues, reggae, gospel, wereldmuziek en West-Afrikaanse invloeden. (Overigens doen de Afrikaanse gitaarriffjes erg denken aan Paul Simon´s album ‘Graceland’).

Om al deze muzikale inspiratie en verhalen vorm te geven, heeft Bibb ervoor gekozen om de vierentwintig liedjes uit te brengen op een dubbel cd. Naast al eerder opgenomen werk, gestoken in een nieuw jasje, bevat het album ook een flink aantal nieuwe songs en enkele covers. Black, Brown & White bijvoorbeeld is van Big Bill Broony , Last Night I Had The Strangest Dream van Ed McCurdy en Needed Time is van Taj Mahal, met wie Bibb het nummer al eens opnam. Ook staan er twee klassiekers op; de Afrikaanse traditional Mami Wata/Sebastian’s Tune en de slavenhymne Michael, Row Da Boat Ashore.

‘Global Griot’ is een zeer divers en dynamisch album. Door het prachtige pallet aan klanken blijft het interessant. Het verveelt geen moment. Daarnaast zorgt de fijne mix en mastering ervoor dat zowel de vocalen als alle instrumenten duidelijk en helder klinken.  ‘Global Griot’ is sfeervol, intiem, beeldend en verhalend en ondanks zijn inmiddels 67-jarige leeftijd, hoor je nergens dat Bibb’s stem fragiel of dun klinkt. Zijn stemgeluid blijft warm, soulvol, helder en open. Hij heeft nog nergens aan kracht verloren en je blijft ademloos naar zijn fijne stemgeluid en verhalen luisteren.

Eric Bibb ft. Habib Koité - We Don't Care

CD 1
01. Gathering The Tribes featuring Solo Cissokho