Eden Brent - Ain't Got No Troubles

Eden Brent – Ain’t Got No Troubles

Formaat: CD / Label: Yellow Dog records / Release: september 2010
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Rein van den Berg

Een juiste sfeertekening maken is zeer belangrijk. Een gedreven artiest wil volgens mij meer dan uitsluitend zijn vakbekwaamheid als muzikant tonen. Wil je dan het meest geloofwaardig overkomen dan moet je dicht bij jezelf blijven. Op al deze criteria scoort Eden Brent zeer overtuigend. Ik had nog niet eerder van deze bluesy jazz pianiste gehoord, maar zij weet uitstekend de sfeer neer te zetten van haar leefomgeving. Denk hierbij wel aan een ruime cirkel die de Delta van de Mississippi en New Orleans omvat. Wat ik beluister bij Eden Brent’s Ain’t Got No Troubles is een vette knipoog naar traditie. Veel pianomuziek a la Scott Joplin. Gelukkig heeft Eden Brent meer dan 1 troef in haar hand, behalve haar vaardigheid achter de piano heeft ze een aangenaam vette zang. Haar kracht is tevens haar valkuil, en om die reden is de noodzaak van variatie een must. Teveel boogie woogie en kroegballades kunnen dan net iets teveel zijn. Een heerlijke sluimernummer zoals het voortreffelijke Leave Me Alone haakt dan ook precies op het juiste moment in.

Gelukkig beschikt ze over de kennis en ervaring van Colin Linden, een muzikant en producer waarvoor ik enorm respect heb. Ik ben ervan overtuigd dat zijn inbreng het beste uit deze haar heeft gehaald. Evenals de ervaring en stimulans van bassist en ex-Meter George Porter, en net als drummer Bryan Owings wiens expertise is ingevlogen. Tussen het overwegend eigen geschreven materiaal tref je ook een aantal nummers van anderen aan, waaronder Later Than You Think van Colin Linden zelf, maar ook het schitterende Beyond My Broken Dreams. Dit laatste nummer werd speciaal voor dit album geschreven door de combinatie Pamela Brown Hayes, Carol Ann Brown Jones & Tommy Polk. Een hele mond vol, maar het nummer spreekt me erg aan. Waarmee ik overigens niets negatiefs aangeef over Brent’s eigen compositorische kwaliteiten, of de schitterende afsluiter van Will Kimbrough; Goodnight Moon. Een klassieker zo langzamerhand.

Voor geluidssamples bezoek VanEckBlues.nl of http://edenbrent.bandcamp.com/

Track Listing
Someone To Love