Foto Recensie: Blindstone - Blues-O-Delic Celebration (A Tribute To The Blues)

Blindstone – Blues-O-Delic Celebration (A Tribute To The Blues)
Format: CD – Digital / Label: Grooveyard Records
Releasedatum: 24 november 2017

Dit is alweer het achtste album van het Deense bluesrock trio Blindstone en nog steeds is deze band niet echt doorgebroken en ik vind dat echt ongelooflijk! Want dit is een band, die elke bluesrock fan zou moeten aanspreken. Een band, die snoeiharde bluesrock produceert met meesterlijk gitaarwerk van Martin J. Andersen. Hij wordt bijgestaan door Jesper Bunk op bas en drummer Sigurd Johnk Jensen. Dit keer is het hele album gevuld met covers. Covers, die geheel in de eigen Blindstone stijl zijn gegoten.

Een duidelijk voorbeeld hiervan is de cover van B.B. King’s Rock Me Baby, dat hier veranderd is in een zeer stevige rocker met vurig en vooral hard gitaarwerk. De Deense bluesrockers gaan er stevig tegen aan met een ZZ Top-achtige logheid. De tweede cover is een minder bekend nummer van een minder bekend artiest. Blood Stream is een nummer van Rocky Hill, broer van ZZ Top’s Dusty Hill. Een funky bluesrock nummer met uitstekende funkbas en snijdende gitaar.
Freddie King’s Pack It Up krijgt hier een pompende funky uitvoering met hard gierend spel van Martin J. Andersen. Shuggie Otis, zoon van Johnny Otis, is vooral bekend van zijn psychedelische soulnummers uit de jaren 70. Zijn Me And My Woman is in Deense handen ineens een loom, stevig groovend nummer met schroeiende gitaarsolo. Het geluid van Stevie Ray Vaughan is duidelijk aanwezig in de cover van Guitar Shorty’s Old School. Somethin’s Got A Hold On Me is een slowblues, origineel van the Gales Brothers. In de uitvoering van Blindstone waart de geest van Jimi Hendrix zeer luidruchtig rond.
Howlin’ Wolf’s Build For Comfort, geschreven door Willie Dixon, is op dit album haast onherkenbaar. Het krijgt hier een loodzware, haast stonerrock-achtige uitvoering. By The River is een nummer van Leslie West en dan weet je wel wat je te wachten staat. Een hard rockend, pompend nummer! ZZ Top’s Bar-B-Que klinkt lui groovend met log voortploegende riffs en een gierende gitaarsolo.
Slim Harpo’s Finger On The Trigger klinkt bij Blindstone als een ZZ Top nummer. Hard en log swingend met meedogenloos hard gitaarwerk. De tweede B.B. King cover is The Blues Come Over Me. Hier kruipt zowaar wat soul het geluid van Blindstone binnen door middel van een anoniem orgel. In de cover van Buddy Guy’s Stone Crazy, een slowblues, gaat het niet direkt om het volume maar meer om het vurige en intense gitaarwerk.
Tot slot komt Jimi Hendrix’s Hey Joe nog voorbij. In dit nummer mogen de vader en de zoon van gitarist Martin J. Andersen mee jammen op gitaar.

Fans van Walter Trout, Joe Bonamassa, ZZ Top, Jeff Healey en andere stevige bluesrockers moeten verplicht per direct dit album van Blindstone aanschaffen! Deze Denen bewijzen dat zij meesters zijn in het transformeren van andermans nummers met een loeihard bluesrock geluid als resultaat.

BLINDSTONE - BLOOD STREAM ( OFFICIAL VIDEO ) 2017

01. Rock Me Baby
02. Blood Stream