Foto Recensie: BeX - Story So Far

BeX – Story So Far
Releasedatum: 26 mei 2017

Countrypop is een genre, dat met name in Amerika erg in trek is gezien het hoge percentage hits, dat in dit genre gescoord wordt. Meestal is dit soort mierzoet maar hier heb ik weer een uitzondering.
En een uitzondering is dit zeker want deze countrypop is afkomstig van de Engelse zangeres BeX, wier volledige naam tot nu nog een mysterie is. Ze komt van het eiland Wight en levert een album af, dat geproduceerd werd door Alan Glass, die eerder artiesten als Aretha Franklin, Earth Wind & Fire en George Benson onder zijn hoede had. BeX mengt zowel commerciële pop met wat steviger werk.

Zo knalt het openingsnummer, en tevens single, Time To Stop The Rain er gelijk flink in. In een stijl, die lijkt op die van Alanis Morissette. Aanstekelijke riffs, die gelukkig niet te gepolijst klinken en de frisse, jeugdige stem van BeX. Ook Howl At The Moon is een stevige rocker met iets meer country invloeden waardoor het nummer mij aan het oude werk van onze Ilse DeLange deed denken. Nog een hoogtepunt is de funky poprock van Whole Lotta Trouble. Stevige Living Colour-achtige funkrock waar een fiddle vrolijk door heen fietst. Red Flag is pure Americana, dus country gerichte rock waarin ook een bluesy geluid zit.
Better Days heeft weinig met Americana te maken maar alles met pure pop. Een zeer aanstekelijk swingend nummer. Het hoogtepunt komt in de weemoedige, tere ballad Home Again. Hoor die eenzame snerpende steelgitaar en die prachtige zang a la The Judds! Ook Don’t Walk Away is een ballad. Een rijkelijk georkestreerd zwierige countrypop ballad. In Story So Far gaat BeX op de Melissa Etheridge-achtige rocktoer. En dat gaat haar ook zeer overtuigend af.
Iets minder gecharmeerd was ik van de erg op de hitlijsten gerichte nummers zoals Secret And Lies, die voor mij in de categorie “lichtelijk gelikt” thuis hoort. Daar kunnen dan ook gelijk de nummers Hurricane (weemoedige ballad) en Trail Of My Teardrops plaats nemen.

Ondanks enkele knievallen richting de hitlijsten valt dit album beter te verteren dan de talloze mierzoete countrypop, die je in Amerika tegen komt. In BeX zit over het algemeen veel meer pit!

BeX - Red Flag - Official Music Video - Out Now

01. Time To Stop The Rain