Ben Taylor – Listening

Ben Taylor – Listening
Format: CD / Label: V2 Records Benelux
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Jarenlang heeft hij zijn uiterste best gedaan om succesvol te worden in een heel ander vakgebied maar het was onvermijdelijk dat Ben Taylor ooit iets met muziek zou gaan doen. Hoe kan het anders wanneer je 36 jaar geleden voor het eerst je oogjes opent en ontdekt dat Carly Simon en James Taylor jouw ouders zijn. Hoewel hij al enkele malen eerder te zien was in Nederland lijkt de muziek van deze singer/songwriter nog steeds een goedbewaard geheim. Grote kans dat daar met de vertraagde release van ‘Listening’ hier, en het prachtige optreden onlangs in Paradiso, eindelijk verandering in komt.

Op het moment dat Jack Johnson, die andere in Nederland mateloos populaire Amerikaanse singer/songwriter, een nieuw album uitbrengt en binnen no-time de Heineken Music Hall uitverkoopt, presenteert Ben Taylor zijn vorig jaar in Amerika al uitgebrachte ‘Listening’ in de bovenzaal van Paradiso aan het Nederlandse publiek. Het is druk maar lang niet uitverkocht. Vreemd, aangezien Taylor aantoont over een ijzersterk oeuvre te beschikken en ook op vocaal gebied absoluut niet de mindere van Johnson blijkt te zijn.

In het momenteel in Nederland uiterst gunstige singer/songwriter-klimaat moet er toch zeker speelruimte zijn voor bijvoorbeeld de akoestische titeltrack, het vrolijke folky en pakkende ‘Giulia’ of de meer up-tempo-pop van ‘Oh Brother’ dat we op dit vierde album horen. Dikwijls wordt er muzikaal en ook tekstueel terug gegaan naar de essentie maar het ontspannen stemgeluid van Taylor leent zich tevens prima voor zware dub-reggae zoals die klinkt in ‘America’. Taylor beschrijft hierin de liefde voor een meisje met dezelfde naam en maakt tegelijkertijd de vergelijking met vaderlandsliefde (nergens klinkt Taylor belerend, hij maakt liever gebruik van metaforen).

Philadelphia - Live July 4th 2013 - Ben Taylor - Whatever You Like (T.I. Cover)

In ‘Worlds Are Made Of Paper’ horen we moeder Carly en zusje Sally, zij het op bescheiden wijze, nog even voorbijkomen in de achtergrondvocalen. Het is heerlijk achterover leunen op de laidback soundscapes die zowel akoestisch als elektronisch in de tracks te vinden zijn. Uitschieter is het prachtige ‘Burning Bridges’ waarin niet alleen de vocale vergelijking met zijn vader nog eens duidelijk wordt maar waarin Taylor ook iets weg heeft van Michael Franti. Om die laatste vergelijking nog maar eens kracht bij te zetten is hij met ‘You Could Be Mine’ eveneens in de zomerse reggae gedoken. Het maakt van ‘Listenings’ een gevarieerde verzameling oprechte en autobiografische liedjes dat een breed publiek moet kunnen aanspreken.

1. Listening
2. Oh Brother
3. Not Alone